Quarter-Mile Run van ‘s werelds snelste Corvette is bizar!
De nieuwste Corvette C8 aangepakt om daarvan de ideale dragrace wagen te maken. Het resultaat, hij is te snel..!
Dragracen is iets typische Amerikaans, grote auto’s, zware motoren en hoge snelheden. Maar hoe werkt zoiets nou eigenlijk? Er gaat meer in een goede dragracer dan pure kracht. Veiligheid is ook een enorme en belangrijke zorg, met baanofficials die de regels vaak met een strikte, no-nonsense hand afdwingen. Het zijn die regels die ertoe hebben geleid dat ‘s werelds snelste Chevy Corvette C8 werd opgestart vanaf LS Fest, omdat de getunede coupé net iets te snel was voor zijn eigen bestwil.
De Corvette, met de toepasselijke naam Phoenix na een ingrijpende verbouwing en versterking, kan tot 1.200 pk aan. De C8 legde eerder dit jaar een record van 9,41 seconden kwartmijl af met 233,5 kilometer per uur. Het laatste uitstapje van de auto heeft die cijfers niet gebroken, maar wel de regels van het circuit. De auto, die straatlegaal is, zette een kwartmijl van minder dan 10 seconden neer, en dat was een niet helemaal de bedoeling..
LS Fest gebruikte NHRA-veiligheids- en snelheidsvoorschriften, wat betekent dat auto’s onder de 10 seconden een hele reeks veiligheidsvoorzieningen nodig hebben die zijn ontworpen om de bestuurder en omstanders te beschermen – denk aan een rolkooi, brandstofcel, noodstop, enz. De trackofficials gaven aan dat ze niet al te tevreden waren met de prestaties van de Corvette en dan voornamelijk het gebrek aan veiligheidsvoorzieningen.
De getunede Corvette kon maar één run voltooien voordat deze van de baan werd gestuurd, maar het was niet allemaal slecht nieuws. Hoewel het team de auto had afgesteld in de hoop boven de 10-secondenlimiet te blijven, legde het toch indrukwekkende prestatienummers neer waarvan Hartford en haar team hoopten de auto in de toekomst in het 8-secondenbereik te krijgen. Het opstarten van de stroom zou zeker moeten helpen. “We kwamen aan met rijdende auto’s en we vertrekken met rijdende auto’s”, zei Hartford tegen het einde van de video, en dat is op zich altijd een enorme overwinning voor elke racer!