Gereden: Porsche Panamera Turbo Sport Turismo
Stel je voor dat je één auto uit mag kiezen, waar jij de rest van je leven mee moet doen…Ga jij dan voor een indrukwekkende supercar of kies je voor een iets meer praktische variant? Ik stel jullie voor aan de Porsche Panamera Turbo Sport Turismo!
Om maar direct met de deur in huis te vallen; deze Turbo variant lijkt op papier wel de ideale auto voor dit vraagstuk. Ruimte, power, uitlaatgeluid, Porsche kwaliteit, comfort en ga zo maar door. Maar voordat ik jullie ga vertellen hoe geweldig ik deze Panamera Turbo Sport Turismo vind, eerst wat algemene informatie over dit nieuwe model uit Stuttgart!
Stationwagen van Porsche?
Om te beginnen; dit is geen stationwagen zoals wij gewend zijn van andere merken. Wel is dit een Panamera-variant met een wat verder doorlopend dak, een daardoor ook geheel nieuwe achterkant met bredere D-stijl en verticalere achterruit, een grote vijfde deur, een wat lagere laadvloer, extra laadruimte en een zogeheten 4+1-concept. Waarmee Porsche wil zeggen dat er achterin comfortabel plaats is voor twee personen en iets minder comfortabel voor nog een extra passagier. In de praktijk kan dat hoogstens een kind zijn, en dan nog enkel een kleintje.
Maar goed, Porsche beweert ook niet dat de auto een echte vijfzitter is geworden. Tegen meerprijs kan je de met een sexy naam bedachte Sport Turismo trouwens ook met de twee gescheiden stoelen van de gewone Panamera krijgen.
Panamera Sport Turismo in het kort:
- -Productieversie van de concept uit… 2012
- -Tot B-stijl hetzelfde als Panamera
- -Iets meer hoofd- (achterin) en kofferruimte
- -Extra, zij het heel krappe zitplaats
- -Adaptieve dakspoiler
- -Van 330 tot 680 pk
- -Ook hybride
- -Standaard vierwielaandrijving
- -Slechts 30 kilo zwaarder
- -ZEER aantrekkelijk design!
Interieur om je vingers bij af te likken
Dat ze er geweldig uitziet, met onder meer het grote centrale scherm en de brede middenconsole waarop de “harde’ knoppen van vroeger zijn vervangen door een veel moderner bedieningspaneel waarop eventuele vuile vingers wel wat sneller hun sporen nalaten. Het vraagt ook behoorlijk wat studiewerk voor je met alle multimedia overweg kan. Ja, qua ergonomie kan Porsche nog heel wat leren van zijn concurrentie. Maar eerlijk is eerlijk, het ziet er al wel stukken beter uit als voorheen.
Verder hoef je alleen maar in te stappen en je voelt het hoge afwerkingsniveau direct, is het geen leder dan is het wel alcantara. Nee geen goedkoop aanvoelend kunststof maar aluminium. Het zijn kleine details maar juist die details maken een Porsche en Porsche, daarmee onderscheid deze Panamera Sport Turismo zich weldegelijk van de concurrentie.
En rijdt die aldus toch iets functionelere Sport Turismo echt anders dan een ‘gewone’ Panamera?
Natuurlijk niet, een met enkele tientallen kilo’s verhoogd gewicht gaat echt niets veranderen aan de zonder meer schitterende rijdynamiek van de Porsche. Ook niet in de machtige Turbo-variant. De elektrische besturing voelt heel “natuurlijk” aan en is uitermate precies, je merkt nauwelijks iets van bodyroll, de tractie is dankzij de standaard vierwielaandrijving altijd optimaal en het schakelen van de achttraps-PDK (met dubbele koppeling) gebeurt razendsnel en met gevoel. Terwijl hij tegelijk wel voor een uitmuntend comfort zorgt als je in de stad of de snelwegfile aan het aanschuiven bent.
Wat zit er nog allemaal op de Panamera Sport Turismo?
Alle modellen hebben de adaptieve PSAM-demping, vanaf de 4S-versie verhoogt een luchtvering (met verstelbare hoogte) ook nog eens het comfort. Of in Sport Plus de circuitvaardigheid. De Turbo heeft ook grotere schijven dan de wagens met V6 motor, koolstofkeramische exemplaren zijn een optie.
Een eveneens tegen meerprijs beschikbare vierwielaansturing zorgt voor nog wat extra dynamiek, een kortere draaicirkel en makkelijkere parkeermanoeuvres. En we zijn nog niet uitverteld, want er is ook nog een eveneens optioneel Porsche Dynamic Chassis Control met actieve antirolstangen en elektronisch gestuurde sperdifferentieel op de achteras.
Panamera Turbo Sport Turismo
Wat een kracht, wat een power. Ongelofelijk wat de Turbo versie van deze auto in je weet los te maken, zeer indrukwekkende prestaties die je een kick geven waar je u tegen zegt. Toch is dit niet zo’n auto waar je heel zenuwachtig van gaat rijden, ik bedoel; hij trekt niet steeds aan je. De V8 motor is ook zeer rustig te rijden, deze Panamera Sport Turismo heeft daadwerkelijk twee gezichten. Wel lekker hoor, rustig en relaxed voor alledaags gebruik en een wild beest als je daar om vraagt. Allemaal makkelijk te bedienen via Sport Plus modus, wees dan wel alert want dit apparaat katapulteert zich binnen no time naar de horizon…
Vermogen | 404 kW (550 pk) bij 5.750 – 6.000 1/min |
Acceleratie 0 – 100 km/h | 3,8 s (3,6 s met Sport Chrono Pakket) |
Topsnelheid | 304 km/h |
Naast de Turbo, welke motoren zijn er verder nog beschikbaar?
De 4 met 3 liter-V6 met enkele turbo is 330 pk sterk, de 4S met 2,9 liter-V6 en twee turbo’s levert 440 pk en de 4S Diesel heeft een 4 liter-V8 van 422pk. Maar tegenwoordig zie je ook veel vraag naar de hybride aandrijving. Die is er dus ook voor de Sport Turismo, nog altijd met de door een elektromotor geassisteerde V6 op benzine van 330 pk én een totaal vermogen 462 pk.
De meest krachtige van het stel is de Turbo S E-Hybrid met 680 pk, die heeft de motor van de Turbo en daaraan toegevoegd nog eens een krachtig stel accu’s. Ongetwijfeld zal dit nog indrukwekkender zijn als de Turbo die wij reden, echter vraag ik me nu wel af: is dat nodig, nog meer snelheid?
De ideale auto voor elke dag.
De Panamera Sport Turismo is meer dan gewoon een shootingbrake versie van de Panamera.. Hij heeft een eigen persoonlijkheid en pakt uit met een heel eigen stijl die hem tot een geloofwaardig alternatief maakt voor de Cayenne en voor auto’s als een Audi RS6 bijvoorbeeld. Neem je plaats achter het stuur? Dan heb je direct het gevoel dat je in een auto zit die gebouwd is door mensen die racegenen hebben. Een glimlach van oor tot oor, de Panamera Sport Turismo doet niet onder voor een sportwagen maar is wel praktisch genoeg om dagelijks te gebruiken met je hele gezin! Wat wil je nog meer?
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho.nl