Rij-impressie: Porsche Panamera Turbo PD600 Prior-Design
Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER!
Nooit eerder reden wij met de Porsche Panamera, een model wat standaard al enigszins ‘bijzonder’ oogt. Want zeg nou eerlijk: je vindt hem mooi of je vindt hem spuuglelijk! Wij zochten de Panamera op in een nogal ‘extreem’ jasje en kwamen terecht bij Prior-Design, zij bouwden de Panamera Turbo PD600.
Een Porsche Panamera Turbo valt nou niet direct in de categorie auto’s met maar net voldoende vermogen of een standaard/saai uiterlijk. Dus waarom zou je daar nog wat aan willen doen? Voor het antwoord op die vraag sturen wij met een exemplaar dat Prior-Design heeft geoptimaliseerd; met een Porsche Panamera Turbo. Na de make-over van Prior-Design krijgt de Porsche Panamera plots een wel erg agressief uiterlijk.
De motorkap en de bumpers zijn totaal veranderd. De tuner voegde enkele aerodynamische elementen toe wat de auto lekker extreem doet ogen. Natuurlijk is de auto ook verlaagd en staat hij op 22 inch velgen. De uitlaat is aangepast voor een intenser geluid en het interieur wordt volledig volgens de wensen van de klant aangekleed. Ook is deze Panamera voorzien van een flinke motortuning, wat belangrijk is in mijn ogen als je een auto zo ‘extreem’ laat ombouwen.
Prior Design Aerodynamics
De producten van Prior zijn gemaakt van hoogwaardig Dura-Flex FRP (Fiber Reinforced Plastic). Dit materiaal wordt gekenmerkt door een uitstekende oppervlakteafwerking, voldoende flexibiliteit in combinatie met een uitstekende stabiliteit. Deze factoren zijn natuurlijk van groot belang, zeker bij performance auto’s als bijvoorbeeld de Panamera Turbo! Zoals jullie ongetwijfeld kunnen zien is er op het exterieur van deze wagen niet bezuinigd; wide-body, spoilers en luchthappers zijn dan ook woorden die bij Prior-Design als muziek in de oren klinken! Of het allemaal functioneel is? Nee dat niet, maar het ziet er wel stoer uit!
Interieur
De mannen van Prior-Design namen niet alleen het exterieur van deze auto onder handen, ook het gehele interieur werd aangepast. Alle 4 de stoelen zijn op nieuw bekleed met duo-colour leder (echt Porsche Leer), de hemelbekleding is vervangen door een alcantara hemel en de deurpanelen zijn ook opnieuw bekleed. Het is een hele ervaring om in deze auto te stappen, je kijkt je ogen uit… De stiksels, de afwerking is zeer exclusief te noemen. Een nadeel: het is wel erg smaakgevoelig. Zeker de 2 kleuren leder, daar zal niet iedereen blij van worden. Wel is het qua promotie mooi om te laten zien wat deze specialisten kunnen, zelf zou ik eerder kiezen voor een wat rustiger interieur.
Capristo uitlaat-systeem
Bij deze Panamera is het niet allemaal uiterlijk vertoon, gelukkig worden er meerdere zintuigen geprikkeld bij het zien van deze auto! Zo is het originele uitlaatsysteem van Porsche vervangen door een systeem van Capristo. Standaard klinkt de Turbo al gewelddadig maar nu komt zijn ware ‘monster’ aard naar boven. Bij het starten van de motor hoor je achterin een flink gebulder, het beest is tot leven gekomen! Bij een laag toerental hoor je de uitlaat een bulderend geluid maken en wanneer de toeren stijgen en de versnellingsbak schakelt komen er waanzinnige klappen uit, geweldig! Tijdens het rijden op de snelweg maakt de uitlaat een wat hol geluid, wat op lange termijn voor een vervelend dreun gaat zorgen. Ook hier heeft Capristo een mooie oplossing voor. Er is een kleppensysteem in de uitlaat geplaatst die je via een afstandsbediening kan bedienen. Voor het extreme geluid activeer je standje 4 en kom je s’avonds laat thuis en wil je de buren te vriend houden druk je op standje 1 waardoor het geluid flink gedempt wordt. Alles wat hier tussen zit (stand 2-3) is in mijn ogen overbodig; je kiest voor het heftig sportieve geluid!
Motortuning
Het verkeerslicht springt op groen, ik vloer het gaspedaal tot op de bodem en de Porsche Panamera springt met zo’n gretigheid vooruit dat het lijkt of ik per ongeluk met een F16 straalvliegtuig onderweg ben, maar dan zonder brevet. In een oogwenk rijd ik honderd. Een paar seconden later tip ik de tweehonderd al aan. Omdat ik zuinig ben op mijn rijbewijs ga ik van het gas af. Dus dit doet een klein chipje met je Panamera. Je rijdt sowieso elke standaard Panamera zoek; en ook een 911 heeft aan deze auto een hele kluif!
Je moet gereden hebben met een gechiptunede Panamera om te begrijpen wat iemand bezielt om zo’n toch al pittige Turbo op te waarderen. Maar na een poosje sturen dringt het langzaam door. De onderhuidse metamorfose maakt de auto zoveel soepeler, sterker en exclusiever!
STANDAARD MET CHIPTUNING EN CAPRISTO-UITLAAT
Vermogen 500 pk 600 pk
Koppel 700 Nm 830 Nm
Topsnelheid 303 km/h 330 km/h
Rijgedrag
Door alle modificaties ziet de Panamera er nu niet alleen dikker uit, hij rijdt ook een stuk agressiever. De V8 twin-turbo brult niet alleen als een monster, hij gaat echt serieus af! 0- 100 km/h is nu mogelijk in minder dan 4 seconden en dat is snel voor een auto die 2200 kilo weegt! Ook het onderstel van KW zorgt voor een strakke besturing, lekker laag bij de grond, overhellen in de bochten kent de Panamera dan ook maar in minimale vormen. De PD600 stuurt als een sportwagen en heeft de eigenschappen van een sportwagen en verslaat elke standaard 911, F430 of Gallardo qua snelheidservaring! Maar ook is deze PD600 lekker comfortabel te rijden, alhoewel het moeilijk is om de uitlaatkleppen op slot te zetten en het gaspedaal niet tot de vloer in te trappen!
Conclusie: Kloten, of niet kloten met exoten?
We kennen allemaal de uitspraak ”niet kloten met exoten” , maar is deze uitspraak wel terecht? Zeker gezien het feit dat de Panamera de op één na best verkocht Porsche ooit is, er rijden dus een hoop Panamera’s rond! Mocht jij nou niet willen rondrijden met een dertien in een dozijn Porsche (wat ik me goed kan voorstellen), dan zorgt Prior-Design voor een flinke make-over die in mijn ogen meer dan geslaagd is!
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers