Porsche Panamera Sport Turismo
Home, Nieuws

Porsche breidt Panamera-familie uit met de Sport Turismo

Porsche Panamera Sport Turismo

Een Panamera die écht sexy is? Jawel, jawel, het is mogelijk!

Zijn we er inmiddels al over uit dat Shooting Brakes een lust voor het oog zijn? Misschien werd je door onze post eerder deze week een beetje op het verkeerde been gezet, maar Porsche brengt ons weer bij zinnen met deze verrukkelijke Panamera-variant. We zagen hem al een tijdje aankomen, nadat de wagen meerdere malen gespot en geteased was, maar wat betreft het uitendelijke ontwerp is het toch altijd even spannend. Toch is de Panamera Sport Turismo allesbehalve een teleurstelling. Integendeel! Het is een fantastische mix van praktisch vervoer, stijlvol design en, niet te vergeten, een hoop vermogen. Dat Porsche vorige week nog hun krachtigste Panamera ooit aankondigde, is inmiddels dus oud nieuws. Héél oud.

Hoewel hij op het oog enorm verschilt van de standaard tweede generatie Panamera, is er onderhuids niet heel veel veranderd. Alle slimme systemen die je assisteren bij het op de weg houden van je elegante gezinswagen, zitten gewoon verwerkt in de Sport Turismo. Achterasbesturing, het actieve vierwielaandrijvingssysteem genaamd Porsche Traction Management, en de electronische rolstabilisatie zijn slechts voorbeelden uit het spectrum van hypertechnologische snufjes waar de Panamera, en dus de Sport Turismo, gebruik van maakt.

Toch torent één karakteristiek boven de rest uit. In de Sport Turismo heb je namelijk zeëen van ruimte, waardoor de auto een stuk praktischer is dan de gewone Panamera. Met een beetje inbeeldingsvermogen zie je er een platgedrukte, uitgerekte Cayenne in, wat direct zou verklaren waar de Sport Turismo zijn inspiratie vandaan haalt. Lekker veel ruimte dus! Maar hoeveel is “lekker veel” precies? Als het gaat om de Sport Turismo, beschik je over bijna 1.400 liter bagageruimte wanneer je de achterblank naar beneden klapt. Prima voor zo’n elegante slee!

Tot mijn grote vreugde toont Porsche ook direct de keuzes die ze de klant voorschotelen. Zo kun je vanaf vandaag al vijf verschillende modellen* bestellen van de Panamera Sport Turismo. De goedkoopste variant, de 4 Sport Turismo beschikt over een schappelijke 330 pk sterke motor, en krijgt een vanafprijs van €120.100. Een beetje vreemd is de volgende stap naar de 4 E-Hybrid, die voor een meerprijs van €600 maar liefst 132 extra pk’s meegeleverd krijgt. De krachtigste variant, uiteraard de Turbo, heeft het te doen met een 550 pk sterke krachtbron. De Turbo krijg je overigens mee voor net iets minder dan twee ton, €199.700 om precies te zijn.

En, zijn we er een beetje tevreden mee, of is dit nóg erger dan een doodgewone Panamera?

*Porsche Panamera 4 Sport Turismo (243 kW/330 pk) – €120.100
  Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo (340 kW/462 pk) – €120.700 
  Porsche Panamera 4S Sport Turismo (324 kW/440 pk) – €147.300 
  Porsche Panamera 4S Diesel Sport Turismo (310 kW/422 pk) – €155.600 
  Porsche Panamera Turbo Sport Turismo (404 kW/550 pk) – €199.700 

Porsche Panamera Sport Turismo

Porsche Panamera Sport Turismo

Porsche Panamera Sport Turismo

Porsche Panamera Sport Turismo

Porsche Panamera Sport Turismo

Porsche Panamera Sport Turismo

Porsche Panamera Sport Turismo

Porsche Panamera Sport Turismo

Porsche Panamera Sport Turismo

Wist als klein kind al dat hij betaald wilde worden om in auto's rond te tuffen. Tegenwoordig gebeurt dat ook, soort van. Heeft naast schrijven en autorijden een ongezonde obsessie voor sushi en hip-hop.