‘Ik ging 325 km/h met de 991 GT2 RS’
De Porsche 911 GT2 RS is de krachtigste 911 ooit. Een 700 pk sterke turbomotor en aandrijving op de achterwielen zorgen ervoor dat dit een angstaanjagende auto is. Wij mochten er mee rijden; vol gas, over de Autobahn…
Op een middag kreeg ik van de PR-medewerker van Porsche Nederland een telefoontje met de vraag of ik interesse had in een middag sturen in de nieuwste 911 GT2 RS. Porsche Nederland heeft slechts één exemplaar van de GT2 RS en daar zijn ze enigszins zuinig op. Niet gek natuurlijk, want het model is uitverkocht en zal simpelweg alleen maar meer geld waard gaan worden; een collectorsitem dus!
Om toch een paar Nederlandse journalisten/ bloggers met deze auto te laten rijden heeft Porsche een klein event opgezet. Onder begeleiding van Dolf Dekking, een zeer ervaren rijtrainer, mocht ik een middag genieten van deze supersportwagen. Aangezien we dus relatief kort de tijd hadden hebben wij er voor gekozen om geen volledige rijtest te maken en te filmen, simpelweg omdat daar de tijd niet voor was. Om jullie toch proberen te laten zien hoe het is om met zo’n krachtige 911 op pad te gaan koos ik er voor om over de Autobahn te gaan rijden. Uiteraard met Gopro-camera en opzoek naar de topsnelheid!
2018 Porsche 911 GT2 RS (991) Weissach Package
-Motor: 3.8 liter biturbo zescilinder
-Vermogen: 700 pk
-Koppel: 750 Nm
-0-100 km/u in: 2.8 sec.
-0-200 km/u in: 8.3 sec.
-Top speed: 340 km/h
-Prijs: € 409.793,-
Ik meldde mij bij van der Valk in Duiven, waar Dolf op mij zat te wachten op het terras. Er werd gekozen voor deze locatie omdat dit vlakbij de grens is zodat wij het maximale er uit konden halen. Dolf instrueerde mij dat er slechts 1 regel was: niet driften. Nou lijkt me dat geen probleem, want de GT2 RS is nou juist een auto waarbij alles om maximale grip gaat; daar past driften dus totaal niet bij.
Slechts een paar kilometer richting de grens en dan kan het gas open. De GT2 RS voelt in eerste instantie niet heel veel anders dan de Porsche 991 GT3 RS waarmee ik eerder veel kilometers mee heb gemaakt. Ik vroeg Dolf: wat zijn nou echt de grootste verschillen? Daar antwoordde hij simpel op: snelheid en downforce, dat merk je straks wel. Bijna bij de grens, ik activeer de juiste standen vast even: SPORT PDK en de uitlaatkleppen open!
Inmiddels is de grens gepasseerd en het gas kan open, mijn eerste reactie: hallelujah! De kracht waarmee deze 911 wordt gekatapulteerd is immens. Je geeft gas en dan denk je ‘wauw’ maar dan komt er een soort 2e boost aan en dan lijkt het alsof de power oneindig is. Totaal niet te vergelijken met wat voor Porsche dan ook, bizar!
Binnen enkele seconden zit deze GT2 RS op snelheden waarbij je serieus moet focussen, 250 kilometer per uur is peanuts voor deze machine. Maar wij willen harder, officieel zou de 991 GT2 RS 340 km/u moeten halen. Daarvoor moet je uiteraard wel een mooie rechte en lege Autobahn hebben, maar wie weet…. Na een paar pogingen moet ik concluderen dat we de topsnelheid helaas niet gehaald hebben, maar met een snelheid van 325 km/u op een donderdagmiddag zijn wij ook dik tevreden!
Hierbij wil ik Porsche Nederland en Dolf Dekking waanzinnig bedanken voor de organisatie en begeleiding, op deze manier hebben wij het maximale uit de GT2 RS kunnen halen en heb ik wederom een hoop bijgeleerd.