Porsche 918 Spyder sneller dan McLaren P1!

Porsche 918 Spyder sneller dan McLaren P1!

Porsche 918 Spyder vs McLaren P1

De hypercar-battle tussen de Porsche 918 Spyder, McLaren P1 en Ferrari LaFerrari laat nog even op zich wachten maar de mannen van Motor Trend wisten alvast een 918 Spyder en P1 met elkaar te vergelijken op het circuit van Laguna Seca in California.

Motor Trend wist de eigenaar van een McLaren P1 te vinden die bereid was om zijn P1 uit te lenen voor een aantal ronden op Laguna Seca. Het is duidelijke dat de McLaren P1 een snelle auto is, maar hoe snel is snel als je het nergens mee kan vergelijken? McLaren was blij om technische ondersteuning te sturen, Porsche wilde een 918 leveren, maar helaas gooide Ferrari roet in het eten door geen toestemming te geven voor snelle ronden en data-acquisitie aan de eigenaar van de auto die Motor Trend had gevonden.

De dag werd er uiteraard niet minder bijzonder door en Motor Trend regelde het circuit voor de McLaren P1 en Porsche 918 Spyder. Alle gegevens op een rijte:

McLaren P1 Porsche 918 Spyder
Motor: 3.8 Liter Twin Turbo V8 4.6 Liter V8
Vermogen: 916 pk & 900 Nm 887 pk & 800 Nm
0 – 100 km/h: – 3,0 seconden 2,8 seconden
0 – 200 km/h – 7,0 seconden 7,9 seconden
0 – 300 km/h – 17,0 seconden 23,0 seconden
Topsnelheid: 349 km/h 340 km/h
Oplage: 375 918

De Porsche 918 Spyder moet het dus doen met minder vermogen en minder koppel, doet langer over de sprint tot twee- en driehonderd kilometer per uur en heeft een minder hoge topsnelheid. Toch blijkt, als we kijken naar onderstaande afbeelding, dat de 918 Spyder sneller is op het circuit dan de McLaren P1. Eigenlijk al vanaf de start loopt de 918 Spyder met kleine stapjes uit op de P1. Uiteindelijk is die voorsprong opgelopen tot 0,42 seconden; het is niet veel maar toch blijkt de 918 sneller dan de P1!

De Porsche doet een rondje Leguna Seca in 1:29.89 terwijl de McLaren dit doet in 1:30.71.

Porsche 918 Spyder vs McLaren P1

Porsche 918 Spyder vs McLaren P1

Porsche 918 Spyder vs McLaren P1

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.