Gereden: Porsche 911 GT3 RS [Firstgear Cars Special]
Binnen het uitgebreide gamma van de Porsche 911 is de GT3 RS de versie die bekend staat als de meest pure rijdersauto. Met zijn atmosferische motor en achterwielaandrijving voelt hij zich thuis op de openbare weg én op een circuit.
We hebben eindelijk kortstondig de sleutel in handen van de meest extreme 911 van dit moment: de GT3 RS. Als er dan één auto met de titel ‘laatste atmosferische 911’ moet gaan strijken, dan mag het van ons gerust deze zijn.
Laten we allereerst nog even stilstaan bij het bijzondere fenomeen van de RS, een extra scherpe variant van een 911 GT3 die op zichzelf al een extra scherpe variant van de 911 is. Om een nog sterker op het circuit gefocuste uitvoering neer te zetten, sloopt Porsche al generaties lang de glazen ruiten uit de standaard GT3 om ze te vervangen door stukken kunststof. Ze pulken de logo’s en typeaanduidingen eraf en plakken er flinterdunne stickertjes voor in de plaats. Ze monteren een spoiler achterop, een rolkooi achterin, trekken een hoop isolatiemateriaal eruit en vervangen de stoelen door exemplaren die rechtstreeks uit de Porsche 918 Spyder komen.
Niet per se iets waarvoor je even bijna 50.000,- euro extra af wilt rekenen; toch doet men dat graag. Want dit is geen verhaal waar je niks aan hebt. Nee, de Porsche 911 GT3 RS is meer dan ‘gewoon’ een hardcore uitvoering van een briljante sportauto. Veel meer…
Een GT3 RS zonder handbak is even wennen. Alle verandering is moeilijk, maar kijk nu eens wat er voor ons staat. Hij is breder dan z’n voorganger en oogt meer gestrekt door z’n langere wielbasis. Over de carbon motorkap en het dak van magnesium, loopt een diepe geul die lijkt te zijn gevormd door een krachtige waterstraal. De luchtopeningen aan de zijkant, welke we kennen van de 911 Turbo, en de openingen aan de flanken voorop staan zo agressief, heerlijk! De koolstofvezel achterspoiler biedt drie extra zitplaatsen en zorgt mede voor meer downforce bij 200 km/u dan de vorige GT3 RS ondervond bij 300 km/u.
De belangrijkste wijziging ten opzichte van de standaard GT3 springt niet in het oog; je moet ‘m voelen. De dry-sump zescilinder boxer in de RS is 4,0 liter en zorgt voor 500 pk en 460 Nm. Het stopt pas bij 8.800 toeren.
Als je denkt dat dit een beetje een opgefokte 911 is en meer niet, ben je even vergeten dat het hier een van Porsches topproducten betreft. Een auto die de Nürburgring kan verslinden, maar juist ook bedoeld is om je in staat te stellen om z’n performance naar de kilometers van alledag te vertalen.
We hebben nog geen knopjes aangeraakt. Dit is de GT3 RS in de standaard instelling: niet overdreven luid, niet overdreven hard. Jazeker, de korte overbrenging zorgt dat er zelfs in de zevende versnelling aardig wat toeren gedraaid worden op de snelweg, en door het gebrek aan isolatie horen we zandkorrels kletteren in de wielkasten. De harde kuipstoelen dwingen je rechtop te zitten. Het is bijna vredig om met deze auto door het verkeer te kabbelen, al ben je je er constant van bewust dat je met een serieus racemonster aan het rijden bent.
We verlaten de snelweg in een rustig gebied. Een druk op de herrieknop opent wat klepjes in de titanium uitlaten. De transmissie, die toch al snel en stevig schakelde, gaat via het knopje ‘PDK Sport’ in de nietsontziende sport-modus.
Alles verbluft. De kracht, het geluid, het gemak. Maar het is de gretigheid waarmee de 4,0-liter boxermotor oppakt die ons het langst zal bijblijven. Hij leest je gedachten en net als je door hebt wat er gebeurt, klimt de naald van de toerenteller boven de 5.000. Op dat moment kun je je alleen nog maar uit man en macht vasthouden en je mee laten zuigen in dit feest!
In heel korte wendingen hoor je de achterwielbesturing klikken en klakken, in ruimere bochten heb je geen tijd om erop te letten: de grip is dusdanig bijzonder dat de snelheid je voorstellingsvermogen ontstijgt. We zijn nog steeds op de openbare weg, dus we houden ons braaf in, maar de GT3 RS weet ons zo gemakkelijk te overtuigen….
De 911 GT3 RS voelt aan als iets ultiems, iets wat niet meer verbeterd kan worden omdat de mogelijkheden nu al eindeloos zijn en de grenzen zo ver weg liggen dat 99,9 procent van de mensen ze nooit zal tegenkomen. Misschien betekent dat inderdaad dat ie uitontwikkeld is, dat de volgende RS een ommezwaai zal maken qua techniek. We kunnen ons niet voorstellen wat dat voor resultaat zal brengen.
Met dank aan Firstgear Cars te Almelo.
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Mick Kok