Porsche 911 GT3 helpt concurrentie naar de vergetelheid!

Porsche 911 GT3 helpt concurrentie naar de vergetelheid!

Porsche 911 GT3

Hoor je dat? Het is het geluid van 911 R eigenaren die teveel betaald hebben.

Nu vraag je je misschien af waarom ik dit zeg. Hier heb je een hint: het heeft een pook! Jawel! Porsche luistert wederom naar hun fanatieke achterban en verwezenlijkt waar mensen alweer ontiegelijk lang naar smachten: de 911 GT3, ofwel het circuitstrijdertje onder de 911’jes (op de GT2 en GT3 RS na), is na lang gezeur weer in het bezit van een handgeschakelde zesbak! Laat vooral duidelijk zijn dat dit zeker niet de enige optie is, want om echt efficiënt asfalt te besmeuren met rubber is er natuurlijk ook nog die bijna geperfectioneerde zeventraps PDK-bak. Hiermee ben je niet alleen veiliger — je hebt immers constant je handen aan het stuur —  maar bovenal sneller. In een rechte lijn verslaat de PDK-transmissie de handbak met maar liefst een halve seconde. Het automaatje heeft slechts 3,4 seconden nodig om naar de 100 km/u te sjezen, terwijl je jezelf in 3,9 seconden naar het magische getal roert. Wel ga je op de old-school manier welgeteld 2 km/u harder dan met PDK. De topsnelheden zijn 320 km/u en 318 km/u respectievelijk.

Toch heeft de GT3 veel meer aan een berg met aerodynmische toefjes en een hoop mechanische grip. Opvallend is vooral die massieve achtervleugel, die op wel heel statige wijze boven de 4-liter boxermotor rust. Deze achterspoiler krijgt onder andere hulp van een waanzinnig sportonderstel en snelheidsafhankelijke achterassturing. De voor- en achterbumpers zijn niet alleen een lust voor het oog, maar ook razend functioneel. De lucht wordt op deze manier heel handig langs de auto geholpen. Een nieuwe diffuser neemt de rest van de luchtsturing voor zijn rekening. Aan de binnenzijde vinden we een inmiddels bekend stuur uit de 918, en zijn nieuwe sportstoelen ontwikkeld om ervoor te zorgen dat je tijdens het geslinger niet uit de auto knikkert.

Voor de GT3 moet je helaas wel redelijk vermogend zijn, aangezien de nieuwprijs van het beestje minstens €228.300 is. Verkies je nostalgie boven snelheid, dan kost de handbak-variatie je nog een kleine €1.000 extra.

Porsche 911 GT3

Porsche 911 GT3

Porsche 911 GT3

Porsche 911 GT3

Harry Verolme

Wist als klein kind al dat hij betaald wilde worden om in auto's rond te tuffen. Tegenwoordig gebeurt dat ook, soort van. Heeft naast schrijven en autorijden een ongezonde obsessie voor sushi en hip-hop.