[Video] Ontmoet de 911 GT2 RS, de meest extreme Porsche ooit
Een aantal weken terug kregen we al een voorproefje, maar nu is het hek werkelijk van de dam.
In aanloop van, en tijdens, het Goodwood Festival of Speed waren er meer dan genoeg onvoorstelbare auto’s te zien. Zo besloot Aston Martin hun track-only Vulcan de AMR Pro behandeling te geven, en nam Mad Mike zijn 1216 pk sterke MX-5 mee om zoveel rubber neer te leggen dat je het zo zou verwarren voor een nieuwe laag asfalt. En Porsche, die eerder al de introductie van de nieuwe Forza Motorsport uitkoos om hun illustere GT2 RS nieuw leven in te blazen, maken van het Festival of Speed gebruik om de wereldpers te verbluffen met de specs van hun huzarenstukje. Het wachten is voorbij. Lieve mensen, hier zijn de details.
Er gingen de afgelopen tijd heel wat rumoeren rond over hoeveel vermogen de GT2 RS nu precies zou hebben. De een zei 650 pk, terwijl anderen spraken van zelfs 700 pk. Niet om het een of het ander, maar beide figuren zouden ruim voldoende zijn. Toch konden ook wij onze mondhoeken niet in bedwang houden toen we erachter kwamen dat het juist om het laatste getal ging. Deze 700 paarden komen overigens in combinatie met een koppel van 750 Nm, beide geperst uit de 3,8-liter twin-turbo boxermotor. Deze cijfers vertalen zich op de weg in hoogst indrukwekkende prestaties; zo schiet hij in maar liefst 2,8 seconden naar de 100 km/u, doet hij er slechts 8,3 seconden over om de 200 km/u te bereiken, en houdt hij pas op met trekken wanneer hij aan de 340 km/u zit. De prestatieboost zelf is vooral te danken aan grotere turbo’s en een vernieuwd koelsysteem.
Dat de GT2 RS door en door hardcore is, spreekt voor zich. Toch volgt er vrij kort na de officiële introductie in December, een nóg extremere versie van de über 911. Vanaf begin 2018 kun je de GT2 RS namelijk bestellen met het Weissach pakket. Het is trouwens goed mogelijk dat deze naam bekend in de oren klinkt, mist je ons artikel over deze 918 Spyder hebt gelezen. Het pakket maakt in feite een nog afgetraindere wagen dan het origineel al is. Waar de “normale” GT2 RS zo’n 1470 kg weegt, bespaart de 30 kg door extra gebruik te maken van lichtgewicht materialen, zoals magnesium en titanium.
De GT2 RS is misschien wel de meest gewilde Porsche van het moment. Toch zullen er genoeg mensen buiten de spreekwoordelijke boot vallen en deze fraaie 911 mislopen. Dit heeft te maken met het feit dat eigenaren van een 918 Spyder early access krijgen. Daarnaast is de oplage ook nog eens aardig gelimiteerd, al weten we niet exact hoeveel stuks er geproduceerd zullen worden. Er is sprake van zo’n 1.000 wagens, maar nogmaals, dit moet nog bevestigd worden. Wat we wél zeker weten, is dat je er in Nederland eentje kunt oppikken vanaf €354.300.