Reviews

Gereden: Porsche 911 Carrera S 3.0 Biturbo [MY 2016]

Op het eerste gezicht is de facelift Porsche 911 niet heel veel veranderd ten opzichte van de Porsche 991 van het eerste type. Echter schuilt er onderhuids een wel héél ingrijpende aanpassing, sterker nog de Porsche 911 heeft zo’n verandering de afgelopen 20 jaar niet meer meegemaakt…

We kunnen er niet meer onderuit, we zijn aangekomen in een tijdperk waarin de meeste sportwagens van vandaag de dag voorzien zijn van een automaat en een turbomotor. Ook de Porsche 911 moest er aan geloven en die heerlijke atmosferische zes-cilinder boxermotor werd ingeruild door een gloednieuw turboblok. De verandering die we nu doormaken is eigenlijk net zo ingrijpend als de verandering van zo’n 20 jaar geleden. Destijds werd de luchtgekoelde motor van de Porsche 993 ingeruild voor de watergekoelde motor in de Porsche 996. Iets waar de ware Porsche puristen tot op de dag van vandaag nog steeds een naschok van hebben. Maar is dat wel terecht, die auto werd immers toch steeds beter?

2016 Porsche 911 Carrera S - Hartvoorautos.nl

De vraag is natuurlijk: is de nieuwe Porsche 911 mét turbomotor nu ook weer beter geworden, of heeft de 911 in 2016 zijn rijbeleving en emotie verloren…? Om te beginnen even wat feiten van de nieuwste Porsche 911: of het nu om de Carrera of de Carrera S gaat, in beide gevallen ligt er een 3 liter-boxermotor achterin, die dankzij twee turbo’s krachtiger én zuiniger is dan de atmosferische motor in de voorganger. Concreet betekent dat in de Carrera een vermogen van 370 pk en 450 Nm, terwijl de Carrera S uitpakt met 420 pk en 500 Nm. Ik tel een vermogenswinst van 20 pk. Bovendien zijn beide motoren 12 procent zuiniger met voor de Carrera met PDK-bak een gemiddeld normverbruik van 7,4 l/100 km en voor de Carrera S met dezelfde bak 5,7 l/100 km. Een winst van respectievelijk 0,8 en 1 l/100 km. Waarom we de cijfers van de PDK-bak geven? Omdat slechts tien procent van de 911-kopers voor de manuele zevenbak kiezen.

Een sprintje van 0 to 100 km/h doet de 911 tegenwoordig in 3,9 seconden, wanneer er gekozen wordt voor een variant mét PDK en sportchrono pakket talthans. Dit houdt in dat dit de snelste en meest krachtige ‘basis’ 911 is tot nu toe. Het sprintje gaat door tot de magische grens van 300 km/h is bereikt, sterker nog; hij gaat nog 6 km/h harder! Deze cijfers tonen wel aan dat je de nieuwe 911 als ‘basis’ model zeker niet moet onderschatten.

2016 Porsche 911 Carrera S - Hartvoorautos.nl

Maar is er ook emotie aan boord?
Je zult begrijpen dat een auto met dergelijke specificaties al indruk genoeg maakt, maar er is meer dan alleen snelheid, alhoewel dat wel het eerste is wat mij opvalt; een Carrera S wist mij nooit eerder zó te verassen! Ik moet eerlijk toegeven dat ik eerst een beetje sceptisch was wat betreft het nieuwe blok, meerderen fabrikanten hebben al bewezen dat een turbo niet altijd goed doet aan de rijbeleving van zo’n auto. Maar ik moet eerlijk toegeven dat het mij in de 911 100% meevalt, oké het geluid is iets anders dan wat we gewend waren maar het is zeker niet saai te noemen. De motor leeft, hij ploft bij gas los en wanneer je het vermogen aanspreekt hoor je de turbo sissen en blazen; gaaf! Ook het hoogtoerige karakter is gebleven, bijzonder hoe die 3.0 biturbo motor blijft trekken. Ik merk geen enkel turbogat. Echter hoef je het toerental niet altijd hoog te houden om het vermogen beschikbaar te hebben want deze nieuweling heeft zijn vermogen al beschikbaar vanaf 1.700 toeren per minuut. Dit houdt in dat je veel eerder de beschikking hebt over al deze kracht en dat maakt de 911 nog sportiever dan ooit te voren.

Zijn er ook wijzigingen aan het exterieur?
Ja, maar niet veel. Het koetswerk van de 911 onderging enkele op het eerste zicht kleinere aanpassingen zoals een nieuwe voor- en achterschildbumper en hertekende handgrepen, terwijl ook de lichtunits wat veranderd zijn.

Hoe aangenaam is het binnenin de 911?
Qua comfort hoeft Porsche van zijn concurrenten geen les te krijgen. De 911 koppelt als vanouds sportief rijplezier aan een mate van comfort die je in luxeauto’s vindt. Het karakter van de koppelrijke motor, die als je hem niet te hard op zijn staart trapt ook verrassend stil is, verhoogt het rijcomfort nog eens. Verder is het ‘business as usual’ in de 911, wat eigenlijk goed nieuws is. Alleen mag Porsche zich toch even gaan bezinnen over een nieuwe vorm voor de stoelen. Die traditionele Porsche-sportstoel zit nog wel prima, maar er is beter op de markt.

2016 Porsche 911 Carrera S - Hartvoorautos.nl

Wat moet dat kosten?
Een Carrera kost €115.100,-, de Carrera S €130.700,- voor een coupé. Deze bedragen zijn exclusief een tal van opties zoals op ons testmodel besteld is, dus tel er rustig enkele tienduizenden euro’s bij op wanneer je een volle 911 wilt.

Conclusie
Als het verstand zou beslissen over de aankoop van een sportwagen, is de Porsche 911 Carrera S de beste keuze. Dit is dan ook de enige sportwagen die de titel ‘daily use supercar’ mag gebruiken in mijn ogen!

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers

[Bekijk ook onze vorige rijtest: 2016 BMW 730d]

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.