Gespot: Porsche 911 991 Turbo (S)
Niet heel lang geleden reden wij voor Hartvoorautos.nl de Porsche 911 997 Turbo Mk1, na dat model zijn er intussen een Mk2 verschenen en ook een Turbo S. Nu zijn we aangekomen bij de 991 reeks en de Turbo en de Turbo S zijn aangekondigd, laten zien aan het publiek en wordt nu verwacht in september van dit jaar. Toch zijn er nog niet veel foto’s verschenen van de nieuwe Turbo op de openbare weg, toch wist huisfotograaf Ansho Bijlmakers een Turbo en een Turbo S vast te leggen tijdens de Oldtimer Grand Prix op Nurburgring en die foto’s wilden wij jullie niet onthouden!
Specificaties:
Aantal cilinders: 6
Inhoud: 3.800 cm³
Vermogen: 383 kW (520 pk) bij: 6.000 – 6.500 1/min
Max. koppel: 660 Nm bij: 1.950 – 5.000 1/min
Max. koppel met Overboost: 710 Nm bij: 2.100 – 4.250 1/min
Compressieverhouding: 9,8 : 1
Topsnelheid: 315 km/h
Acceleratie 0 – 100 km/h: 3,4 s (3,2 s Sport+)
Acceleratie 0 – 160 km/h: 7,4 s (7,1 s Sport+)
Acceleratie 0 – 200 km/h: 11,1 s (10,8 s Sport+)
Leeggewicht DIN: 1.595 kg
Leeggewicht volgens EG-richtlijn: 1.670 kg
Toegelaten totaalgewicht: 1.990 kg
Lengte: 4.506 mm
Breedte: 1.880 mm
Hoogte: 1.296 mm
Wielbasis: 2.450 mm
Specificaties:
Aantal cilinders: 6
Inhoud: 3.800 cm³
Vermogen: 412 kW (560 pk) bij: 6.500 – 6.750 1/min
Max. koppel: 700 Nm bij: 2.100 – 4.250 1/min
Max. koppel met Overboost: 750 Nm bij: 2.200 – 4.000 1/min
Compressieverhouding: 9,8 : 1
Topsnelheid: 318 km/h
Acceleratie 0 – 100 km/h: 3,1 s Sport+
Acceleratie 0 – 160 km/h: 6,8 s Sport+
Acceleratie 0 – 200 km/h: 10,3 s Sport+
Leeggewicht DIN: 1.605 kg
Leeggewicht volgens EG-richtlijn: 1.680 kg
Toegelaten totaalgewicht: 1.990 kg
Lengte: 4.506 mm
Breedte: 1.880 mm
Hoogte: 1.296 mm
Wielbasis: 2.450 mm
Porsche Traction Management (PTM)
Porsche zegt een nieuwe versie van het PTM te hebben ontwikkeld. Dit vierwielaandrijvingssysteem, met een elektronisch geregelde lamellenkoppeling, kan wanneer nodig nog meer kracht naar de voorwielen sturen. Kortom: meer grip.
Zoals verwacht heeft de nieuwe 911 Turbo een meesturende achteras. Elektromechanische stelmotoren laten de achterwielen tot 50 km/u een fractie in de tegengestelde richting draaien. Boven de 80 km/u sturen de achterwielen juist mee met de voorwielen.
Ook heeft de Turbo een voorspoiler met drie pneumatisch verstelbare delen en een achterspoiler die in drie standen kan worden gezet. Hierdoor kunnen bestuurders zelf kiezen voor minimale weerstand of juist meer neerwaartse druk op de voor- en achteras. Porsche claimt voor de Turbo S een rondetijd op de Nurburgring van “minder dan 7 minuten en 30 seconden”.
Wat mag dat kosten?
De nieuwe Porsche 911 Turbo en Turbo S verschijnen eind september op de markt. De 911 Turbo is te koop vanaf €186.700,- en voor de Turbo S zal je door moeten sparen tot €220.500,-.