Pininfarina Battista: Een combinatie van uitersten
Enerzijds is het de krachtigste auto voor de openbare weg die ooit geproduceerd is in het land van de pasta. Anderzijds is dit een van de eerste elektrische auto’s waar je echt van kunt houden. Want, laten we eerlijk zijn, de meeste elektrische auto’s zijn meer een belastingvoordeel en voordelig forenzen, dan dat je van de auto houd.
En dat maakt de Pininfarina Battista anders. Binnen 2 seconden katapulteer je jezelf, je oogballen en je ziel naar de 100. Als je dat nog niet genoeg vind, binnen 12 seconden zit je op de 300 kilometer per uur. Maar het lijnenspel maakt je pas echt verliefd op deze auto en daarvoor moeten we echt de studio van Pininfarina bedanken.
Zet een stoel neer, ga zitten en kijk naar deze auto. Hoe lang je er ook naar kijkt en vanuit welke hoek, het maakt niet uit. Iedere keer valt je een nieuw detail op en iedere keer ben je verbluft door de schoonheid van dit stukje technologie. Een carbonfiber monocoque, een lijnenspel wat scherp maar toch ook zo verfijnd is en dan hebben we het nog niet eens over de techniek. Vier elektromotoren uit de schappen van Rimac die hun kracht naar ieder wiel brengen en met 1.900PK, want zoveel vermogen heeft de Battista, gaat dat hard. Interessant detail: Nick Heidfeld, oud F1-coureur, is op dit moment bezig met het optimaliseren van de rijervaring van deze Pininfarina Battista, dus dat belooft wat.
Bron: Automobili-Pininfarina.com
Nog even de broodnodige details: de range van dit kunstwerk is ongeveer 500 kilometer. Van de Stelvio pas naar hartje Monaco haal je dus net niet op een accu, maar binnen 40 minuten is de accu voor 80% opgeladen, dus even stoppen voor een kop koffie in de Italiaanse heuvels en weer door gaat je lukken met de Battista.
En het interieur is zoals je dat van een designstudio mag verwachten: minimalistisch, futuristisch, maar bovenal heel erg luxe en verfijnd. En volledig naar wens aan te passen, dus de klant kan zich uitleven, niets is te gek.
Maar, dit kost wat…
Er gaan 150 units geproduceerd worden tegen een kostprijs van €2 miljoen euro en de mannen van Pininfarina zeggen daarover het volgende ‘Of het een succes wordt, wij weten het niet. Maar wij blijven trouw aan onze eigen ontwerp-filosofie’ en met de bewezen status van de Italianen kan het volgens dan ook niet anders dan dat deze auto een succes gaat worden.