Per 2027 ook alle bedrijfswagens elektrisch, maar de Citroën C1?

Per 2027 ook alle bedrijfswagens elektrisch, maar de Citroën C1?

Bussel – Frans Timmermans (Eurocommissaris) werkt aan een plan om per 2027 alle (nieuw geproduceerde) bedrijfswagens verplicht elektrisch te laten zijn. Maar niet alleen in Nederland, maar in alle lidstaten van de Europese Unie. Waarschijnlijk krijgen grote bedrijven en overheden als eerste de verplichting om hun wagenpark te elektrificeren, van leaseauto’s tot bedrijfswagens.

waarschijnlijk komt de eurocommissaris tijdens de jaarwisseling met een concreet voorstel voor de Europese wetgeving. Aangezien de huidige situatie met Rusland en hun olie, ziet men meer noodzaak in het elektrificeren van het EU-zwaargewicht. Zij zien een grote potentiële groei in het segment van de bedrijfswagens. Deze potentiële groei wordt gezien naast de huidige groei in de elektrische auto. Mocht je echter nog geen zin hebben in iets elektrisch, is de verkoop tweedehands altijd nog mogelijk. Van Citroën C1 tot BMW M5, tweedehands mag je dit nog steeds kopen.

En jouw Citroën C1 dan?

Volgende week beslist het parlement over het voorstel om per 2035 een verbod in te voeren op de nieuwverkoop van auto’s met verbrandingsmotor. Veel merken maken hun modellen al elektrisch. Merken zoals BMW, Audi en Mercedes-Benz zijn ondertussen goed op weg. Daarnaast worden veelvoorkomende modellen, neem bijvoorbeeld de Citroën C1, ondertussen ook steeds vaker geëlektrificeerd worden. De huidige markt blijft ons verrassen met de vervangende elektrische auto’s, maar ook met compleet nieuwe elektrische modellen. Bijvoorbeeld de Ford Mustang Mach-e, BMW iX of Audi Etron (GT).

Ford Mustang Mach-e
De Ford Mustang Mach-e

Energiestress, wel of niet?

Personenauto’s moeten dus per 2035 elektrisch worden geproduceerd. Als de brandstofprijzen blijven stijgen met de huidige koers, dan hoeft er geen wet te komen maar gaat iedereen uit zichzelf elektrisch rijden. Elektrisch rijden is dan wel beter voor het milieu en een stuk goedkoper, maar er moet wel stroom komen. Nederland is ondertussen druk bezig met het plaatsen van windmolenparken op zee en de zonnepanelen nemen langzamerhand alle daken over. De kans op energiestress in de toekomst wordt flink tegengewerkt!

Okke Messemaeckers van de Graaff

Okke combineert zijn enthousiasme met zijn passie voor de Automotive. Zijn voorkeur voor auto's varieert enorm, van klassiekers tot moderne auto's, niks is te gek.