Pagani komt met Huayra R met 850pk!
Dat Pagani vooruit loopt op stijl en techniek bij het bouwen van de extreem exclusieve supercars. Dat dit zo is laten ze zien met de gloednieuwe Huayra R!
De bijna 30-jarige geschiedenis van Pagani heeft slechts twee modellen voortgebracht. Maar die worden in de loop van de tijd vaak omgezet in steeds dikkere “R” varianten. Pagani deed het met de Zonda, en het heeft het weer gedaan met de Huayra, met de introductie van de Huayra R die alleen op het circuit mag rijden. De ultieme Huayra ziet er misschien niet heel anders uit dan de “standaard” versie, hoewel deze een groot aantal unieke kenmerken en onderdelen bevat, waaronder een custom made atmosferische V12.
Pagani haalt, zoals welbekend, zijn motoren bij Mercedes vandaan, dat de Italiaanse autofabrikant voorziet van atmosferische 6,0 liter V12 motoren. De Huayra R had echter iets speciaals nodig, dus werkte Pagani samen met HWA AG, de race-dochteronderneming van Mercedes Benz, om een op maat gemaakte motor te ontwerpen en te bouwen. Het resultaat is een V12 die 850pk en 750Nm koppel produceert. Die kracht leidt ook tot een 9.000 rpm redline, wat zou moeten resulteren in een ronduit monsterachtig uitlaatgeluid.
Pagani bouwt de supercar met een nieuwe carbon-titanium monocoque chassis, dat de motor en transmissie gebruikt als integrale onderdelen om de stugheid te vergroten. Een paar actieve aeroflappen aan de achterkant helpen de auto zijn aerodynamica onder controle te houden. De auto produceert zo’n 1.000kgdownforce bij een snelheid van 320 kilometer per uur. De Huayra R weegt slechts 1.050 kg bij een leeggewicht!
Pagani is van plan om slechts 30 exemplaren van de Huayra R te produceren, die elk € 2,6 miljoen kosten, exclusief belasting. Het prijskaartje levert je een prachtig stukje autotechniek op.