Pagani Huayra BC kost 2,3 miljoen exclusief belastingen!

Pagani Huayra BC kost 2,3 miljoen exclusief belastingen!

pagani-huayra-bc-open

Pagani is niet vies van speciale versies. Denk maar aan de Zonda, waarvan er meer gelimiteerde edities dan standaardversies bestaan. Nu is het de beurt aan de Huayra, die een tot 20 exemplaren beperkte BC-variant verwelkomt. Pagani gaat slechts 20 exemplaren van zijn 800 pk sterke Huayra BC bouwen. En die zijn allemaal al besteld.

Die BC verwijst naar Benny Caiolo, een Italiaanse verzamelaar van al even Italiaanse sportwagens. Hij overleed in 2010 en Pagani bewijst hem nu de nodige eer door zijn initialen te gebruiken als achtervoegsel van deze super-Huayra.

1.098 Nm!

De Pagani Huayra rekent op een door AMG ontwikkelde V12-biturbo, goed voor een piekvermogen van 700 pk en voor een maximumkoppel van 1.000 Nm. In de BC ligt een opgevoerde versie van het machtige 6 liter-motorblok, nu 800 pk en 1.098 Nm sterk. Geen nieuws over de prestaties, maar als je weet dat de standaard-Huayra slechts 3,3 seconden nodig heeft om zichzelf vanuit stilstand naar 100 km/u te katapulteren…

Niet in het minst omdat Pagani de Huayra BC zegent met een aangepaste transmissie van Xtrac-origine. De gerobotiseerde zevenbak met enkele koppeling schakelt voortaan in 75 in plaats van 150 milliseconden. Nog steeds geen vierwielaandrijving, wegens niet puur genoeg en veel te zwaar.

Dallara

Natuurlijk moest de Huayra ook op dieet. Een lichter uitlaatsysteem uit titanium, een lichtere remmenset van Brembo en lichtere velgen zijn een aardig begin, al zorgt vooral het gebruik van een nieuw composietmateriaal ervoor dat de BC nog eens 132 kilogram minder weegt dan de gewone Pagani Huayra. Amper 1.218 kg zet deze hypercar op de weegschaal, dat is minder dan een Mini Cooper JCW. Opvallend: de cockpit is even luxueus uitgevoerd als anders.

Niet alleen het gewicht werd aangepakt, Pagani nam ook de aerodynamica van de Huayra BC onder handen. Daarbij leunden Horacio en de zijnen op de expertise van Dallara. De actieve flaps blijven, maar krijgen de hulp van een herwerkte splitter voor- en een hertekende diffusor achteraan. Verder noteren we additionele koelsleuven en een knoert van een achtervleugel.

pagani-huayra-bc-rijdend

pagani-huayra-bc-rijdend2

pagani-huayra-bc-voorpagani-huayra-bc-achter