Oog in oog met €1,5 miljoen euro: de Porsche 918 Spyder

Oog in oog met €1,5 miljoen euro: de Porsche 918 Spyder

Hypercars, je hebt ze tegenwoordig in alle soorten en maten, waardoor ze bijna normaal lijken. Bijna, want wanneer je oog in oog staat met zo’n zeldzaam stukje techniek praat je wel anders. Een Porsche 918 Spyder in dit geval. 

Schrijven voor Hart voor Auto’s doe je niet zomaar, nee, dat doe je omdat je het laatste autonieuws wilt najagen en dat wil delen met de schare trouwe volgers, jullie dus! Maar we houden er ook ieder onze eigen avonturen op na. En wat voor een avontuur was dit. Een vriend van me belde me laatst op met de mededeling ‘Ik heb volgende week wat tofs staan, kom je eens langs?’ Ik weet dat hij niet de minste auto’s over de vloer krijgt en vraag hem brutaal ‘Wat dan?’  maar een antwoord krijg ik niet. Oké, ik zal rustig wachten. Dan krijg ik een berichtje ‘Het is 1 van de 3’ en iedere beetje autoliefhebber weet het al, dat moet een Ferrari LaFerrari, een McLaren P1 of een Porsche 918 Spyder zijn. ‘Wat vet! Ik moet nog een weekje wachten, shit.’

‘Pling’ Ik krijg een fotootje binnen, een donkerblauwe Porsche 918 Spyder. Een 918 Spyder. Een 918 Spyder, zo’n auto heb ik nog nooit in het echt gezien, poe, dat wordt me een dagje! Mijn hart maakt een klein sprongetje. Goed, de dag is daar. Ik ben nog een beetje herstellende van een griepje, maar ik ga mijn camera’s klaarmaken en dan die kant op. 1,5 uur rijden, want ja, dat duurt een ritje snel als je in Noord-Brabant woont. En des te dichterbij ik kom, des te meer ik mezelf erop betrap dat ik toch wel een onderbuikgevoel krijg. Ik ga dadelijk gewoon oog in oog staan met 1 van de Porsche 918 Spyders, ik denk na over het verhaal wat ik ga doen, vanuit welke punten ik de auto ga filmen. Oké, even rust Tim, die auto staat er en je ziet dan wel hoe je het allemaal filmt.

Ik kom binnen, geef Jurgen een hand en denk ‘Ik zie geen 918, zou hij de draak met me aan het steken zijn?’ Wanneer we doorlopen om boven even een kop koffie te pakken, loop ik nietsvermoedend naast een gitzwarte Audi RSQ3 en ineens doemt daarachter de 918 Spyder op! ‘Eh, bah, eh, shit, wat een dikke bak!’ is de kinderlijke taal die ik uitkraam. Ik had niet verwacht dat ik ging zeggen dat een Porsche 918 Spyder ontzagwekkend is, maar dat is ie. Gestroomlijnd, souplesse, gedetailleerd en nog zoveel meer. Des te langer je er naar kijkt, des te meer details je opvallen. Eerst een kop koffie en bijpraten, daarna is het tijd om te filmen.

We gaan dit brok met nog geen 5.400 kilometer op de teller starten en even naar een opener plek rijden in de loods, jullie weten wel waar ik ga zitten, juist. Jurgen start de, nog niet eens ingereden, 918 op de benzinemotor en de brul die je gehoorgang bereikt wanneer een moderne Carrera GT gestart wordt, kon ik met niets vergelijken. En nu nog steeds niet, hebben jullie wel een vergelijking, dan hoor ik het graag van jullie!

Oké, hij staat op zijn plek. Maar waar begin ik? Een groot deel van de ideeën die ik had, zijn verdwenen, alsof mijn Alzheimer Light toe heeft geslagen. Begin maar bij de neus, ik loop rond de auto en merk dat ik begin te stamelen. Het besef komt steeds meer dat ik gewoon met €1,5 miljoen sta te communiceren. Ik houd het kort, maar wil wel de essentiële dingen benoemen van de auto. En dat zijn de 4,6 liter V8 die met de hybridetechniek voor 887 pk zorgt, dat het net een UFO is die je binnen 2,6 seconden naar de 100 schiet, dat de Paint To Sample kleur er eentje is waar maar 7 918’s mee gezegend zijn en dat de wielen je alleen al meer dan €30.000,- kosten, dat is een hele nette Golf 7R voor de snelle rekenaars onder ons. Dit laatste noem ik overigens niet in de video, voor de oplettende kijker. Een auto als deze koop je niet als je moet inzitten over Golf 7R-bedragen.

Goed, ik heb alles gefilmd wat ik wil. Althans, dat denk ik. Toch nog even snel mijn camera pakken en wat details schieten. Ik ga nog eens in het interieur zitten en denk bij mezelf ‘Zoiets gaat toch nooit vervelen?’ Overal carbon, de gele stiksels in het interieur, de linkerklok op het dashboard die het nummer ‘271’ op je netvlies print, iedere keer als je de sleutel in het contact steekt. Het is goed geweest voor vandaag. Wordt mijn video perfect? Nee, maar ik deel wel een dikke 918 Spyder in een toffe video, dat is belangrijker dan een Universal-Studio-kwaliteit. En geloof me dat er na deze video meer video’s aan gaan komen! Ik pak er nog eens een kruk bij en ga bij de grote broer van de Carrera GT zitten. Wat een wagen. Ik geef Jurgen een hand en ga op een drafje weer richting het Brabantse land en dan ineens knapt er iets binnen in me. ‘Juuuu, ik heb zojuist gewoon een Porsche 918 Spyder voor de lens gehad, wat een kans!’ en hoe vaak ik ook heb gezegd dat auto’s geen extase in me los kunnen maken, deze wagen heeft het gepresteerd.

Maar die prijs: €1,5 miljoen euro. Zou ik €1,5 miljoen euro over hebben voor dit stukje buitengewone techniek? In een leven als Jeff Bezos of Mark Zuckerberg, jazeker. Maar in het leven waarin ik Tim heet en dagelijks in een Caddy of 3-serie stap, koop ik liever een huis aan de Amerikaanse Westkust met een Dodge Hellcat en Ford Raptor in de garage, een appartementje in Italië met een FF met dakkoffer en in Amsterdam een loft met een GLE63S Coupe op grijs kenteken en een gitzwarte GT3RS voor de deur. Voor hetzelfde geld als die ene Porsche 918 Spyder. Maar om een ding kun je niet heen, de Porsche 918 Spyder is een dijk van een wagen, punt. Wat zouden jullie doen?

Foto’s door Sander van der Linden!

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

 

Tim Kanters

Van jongs af aan gek van alles wat met auto’s te maken heeft. De passie is nog steeds hetzelfde, enkel zijn de auto’s groter geworden. Neemt jullie mee in zijn beleving en schrijft over het laatste autonieuws, evenementen en meer.