Onthuld: Koenigsegg CC850
In de huidige elektrificatie van actuele aanbod aan (nieuwe) auto’s, komt er nog wel eens een leuke verrassing langs. Ferrari die een 6-in-lijn ontwerpt (en dus de V8 achterwege laat) is een goed voorbeeld hierin, net zoals de nieuwe Koenigsegg CC850.
Terug naar het begin
Koenigsegg bestaat al sinds 1994 en sindsdien zijn er redelijk wat supercars op de wereld gebracht door dit bedrijf. In 1996 reed het eerste prototype rond en vanaf 2002 werd het eerste model (CC8S) geleverd. Maar het echte werk begon met de CCX toen Koenigsegg in 2006 hun eigen motor ging ontwerpen.
De specificaties
De Koenigsegg CC850 is uitgerust met, zoals de naam al zegt, een 5.0 liter V8. Een dergelijke V8 zie je vaker rijden, maar misschien niet met zo veel vermogen. Deze Koenigsegg trekt er namelijk 1385 pk uit met exact dezelfde hoeveelheid aan koppel. Deze 1385 Nm koppel zul je dan ook wel voelen zodra je onder de 3 secondes van 0 tot 100 km/uur schiet.
Een model als de Koenigsegg CC850 vraagt veel detailwerk. Een goed voorbeeld hiervan zijn de wielmaten. De voorwielen zijn namelijk 20 inch terwijl je achter 21 inch hebt. Dit is om het vermogen nog beter te kunnen benutten.
Ter ere van…
Het merk brengt dit model juist nu, ter ere van hun 20-jarige productie. In 2002 begin het Zweedse merk namelijk met het produceren van hun eerste model. Misschien is dat de reden dat Koenigsegg dit model zo excentriek maakt. De keuze tussen automatische of handgeschakelde transmissie is namelijk op een erg bijzonder manier toegepast.
Je hebt namelijk wel een koppeling, zoals in een handgeschakelde auto, terwijl je deze niet hoeft te gebruiken wanneer je met de automatische transmissie rijdt. Stel je wilt graag zelf schakelen, dan kun je simpelweg de versnellingspook naar links duwen, de koppeling indrukken en doorrijden in de gewenste versnelling. Voor de automatische versnelling duw je de pook zo ver mogelijk naar rechts, waar R en D staan.
Afbeeldingen van Koenigsegg