Nieuws

Officieel: VW Golf GTI Clubsport met 300 pk!

Hij heeft zelfs een rijmodus die speciaal is afgestemd op de Nürburgring Nordschleife!

De ingenieurs van Volkswagen verbeterden de motor, de remmen, de ophanging en de besturing om een GTI te creëren die nóg spannender is. Onder de motorkap bevindt zich een 2,0-liter viercilinder die 300 pk en maar liefst 400 Nm koppel levert. Ter vergelijking: de standaard GTI levert 245 pk en 370 Nm. Het is niet de eerste keer dat de GTI Clubsport wordt getoond, in 2016 gebeurde dit voor het eerst ter ere van het 40-jarig bestaan van de GTI. Deze versie had destijds 265 pk en 290 pk met de overboost functie. Ook kwam er toen een Clubsport S met 310 pk.

Deze nieuwe Clubsport heeft een verbeterde Vehicle Dynamics Manager die nu de besturing van het variabel sperdifferentieel voor in het systeem integreert, naast de optionele adaptieve schokbrekers. Volkswagen beweert dat dit het voertuig in staat stelt sneller te reageren op zelfs kleine stuurinputs en het onderstuur elimineert dat je normaal gesproken zou ondervinden in auto met voorwielaandrijving De ophanging van Clubsport is ongeveer 15 millimeter lager dan een standaard GTI, en er is meer camber op de vooras.

Als je de Clubsport naar de Nürburgring Nordschleife meeneemt, kun je een rijmodus genaamd Special gebruiken die speciaal bedoeld is om de Green Hell mee te verslaan. Het bevat zachtere instellingen dan de Sport-modus omdat de ‘Ring een golvend oppervlak heeft waar een hardere vering niet ideaal is. Gebruik je de nieuwe Clubsport op de openbare weg, dan kun je van 0 naar 100 km/h sprinten in minder dan 6 seconden. De topsnelheid blijft met 250 km/h ongewijzigd. Het is nog even afwachten wat de nieuwe Volkswagen Golf GTI Clubsport in Nederland gaat kosten. De reguliere GTI is er vanaf €48.335,-.

28-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2020 inmiddels zijn 10e levensjaar is ingegaan.