Nieuws

Officieel: VW Golf 8 R met 320 pk en driftmodus!

Het zat er al even aan te komen, maar nu is hij eindelijk hier: de nieuwe Volkswagen Golf 8 R!

Om te beginnen is dit de krachtigste Volkswagen Golf R ooit gebouwd. Met de welkbekende 2,0-liter viercilindermotor met turbo produceert de nieuwe Golf R een maximaal vermogen van 320 pk. Mede dankzij het maximale koppel van 420 Nm (beschikbaar tussen 2.000 tot 5.000 tpm) zijn 0 naar 100 km/h sprintjes mogelijk in 4,7 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Kopers kunnen kiezen uit een handgeschakelde zestraps versnellingsbak of een optionele DSG automaat met zeven versnellingen.

Zoals je zou verwachten, wordt de nieuwe Golf R standaard geleverd met 4Motion vierwielaandrijving, maar deze opstelling is een klein beetje anders dan in eerdere generaties. Volkswagen prijst het nieuwe differentieel, dat het vermogen variabel verdeelt over de assen, met de mogelijkheid om tot 100% van het koppel naar het buitenste wiel te sturen met behulp van een speciale “Drift Mode”-functie. Deze nieuwe driftmodus is een van de twee speciale rijmodi die in standje Race kunnen worden geconfigureerd en voegt zich bij de standaard rijmodi zoals Sport, Comfort en Individual.

Volkswagen heeft ook de voorwielophanging en de meervoudige achterwielophanging van de Golf R volledig opnieuw afgesteld en deze een 20 millimeter lagere rijhoogte gegeven dan de vorige versie. De stijvere veren en nieuwe geometrie maken de nieuwe Golf R zo’n 10% stijver dan zijn voorganger.

Visueel ziet de nieuwe Golf R er zeker zo goed uit als zijn prestaties suggereren. De hot hatch krijgt een nieuwe voorbumper met een op de motorsport geïnspireerde splitter, R-specifieke luchtinlaatroosters en overal glanzend zwarte elementen. Een set 18 inch lichtmetalen velgen maakt het plaatje compleet. 19 inch velgen zijn optioneel leverbaar en zijn standaard als je kiest voor het R-Performance Pack. Hiermee wordt de topsnelheid verhoogd naar 270 km/h, krijg je een nog grotere dakspoiler en een extra rijmodus voor op de Nürburgring. 

Het interieur krijgt een technisch vooruitstrevend ontwerp – vergelijkbaar met wat we al hebben gezien bij de nieuwe GTI – gemarkeerd door een 10 inch touchscreen, het Digital Cockpit met een virtueel instrumentenpaneel en zelfs touchpads op het stuur ter vervanging van de traditionele analoge toetsen. Er is ook een speciale R-knop op het stuur voor gemakkelijke toegang tot de Race-rijmodus. Blauwe sierdelen en R-logo’s sieren de stoelen, het dashboard en het stuur, terwijl de Golf R voor het eerst optionele nappaleren zitvlakken krijgt.

Op de Nederlandse prijzen en beschikbaarheid moeten we nog even wachten.

28-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2020 inmiddels zijn 10e levensjaar is ingegaan.