Officieel: Nieuwe BMW 3-serie dit is wat je moet weten

Officieel: Nieuwe BMW 3-serie dit is wat je moet weten

De 7de generatie van de BMW 3-serie ondergaat een grondige verandering en is hiermee de dikste in zijn klasse. Dit is wat je moet weten…

Op de autosalon van Parijs begint de 3-serie aan zijn zevende generatie. Voor de gelegenheid meet de legendarische veertiger zich een het nieuwe huisdesign uit München aan. Hij kan rekenen op een verfijnde stroomlijn om volledig verfrist de strijd aan te kunnen gaan met de Audi A4 en Mercedes C-Klasse. Hij krijgt ook de nieuwe cockpit en het infotainmentsysteem OS 7.0 met stemassistent mee. Maar de sedan wil vooral ruimer zijn, met overal extra centimeters. Het dieselaanbod blijft ruim, maar er zijn ook benzines en manuele versnellingsbakken. Een hybride versie laat daarentegen nog op zich wachten. Wanneer de 3-serie in maart 2019 op de markt komt, zal die nog niet in de catalogus staan. BMW belooft dat die er vrij snel na de carrièrestart komt, net zoals de M Performance-versie.

Meer ruimte

Deze generatie van de 3-serie is 4.709 millimeter lang, 85 millimeter meer dan zijn voorganger. De designers maakten hem ook 16 millimeter breder (1.827 millimeter), wat de spoorbreedte ten goede komt (+ 43 millimeter vooraan, + 21 millimeter achteraan), en 1 millimetertje hoger (1.442 millimeter). De wielbasis groeide met 41 millimeter tot 2.581 millimeter. Daarmee wil de sedan zowel voor- als achterin meer ruimte bieden. De kofferbak is ook praktischer biedt voortaan 480 liter aan bagage.

Veel diesels

In afwachting van de komst van de hybride versie iPerformance (in de loop van 2019) komt de 3-serie in de lente op de markt met 2 benzineviercilinders – 320i met 184 pk en 330i met 258 pk – en 4 dieselmotoren. De topversie is de 330d met zijn 265 pk sterke zes-in-lijn, terwijl de 318d, 320d en 320d xDrive (vierwielaandrijving) het bij vier cilinders houden. Zij schoppen het tot respectievelijk 150 en 190 pk. De achterwielaangedreven diesels worden standaard geleverd met een manuele zesversnellingsbak, terwijl alle andere varianten een achttrapsautomaat hebben. In de loop van 2019 wordt een meer sportieve versie van M Performance verwacht. BMW zal meerdere opties voor het onderstel aanbieden om het rijgedrag van de sedan aan te passen aan een meer of net minder dynamische rijstijl.

Veiligheid

Uiteraard ontsnapt de 3-serie niet aan het veiligheidsopties, met allerlei hulpsystemen die de BMW semizelfstandig maken, van automatisch inparkeren tot een automatische noodrem met voetganger detectie. Los van al deze systemen die de auto moeten controleren als bestuurder een fout maakt of verstrooid is, kan de auto ook met adaptieve laserkoplampen worden besteld met een lichtbundel die wel 530 meter ver straalt. De cockpit is hertekend, met een nieuw stuurwiel en een nieuw ontwerp voor de tunnel tussen de voorstoelen nu de handrempook is vervangen door een knopje voor een elektrische parkeerrem. Als optie kijkt de bestuurder op een digitaal instrumentenbord van 12,3 duim met daarnaast een scherm van 10,25 duim. Het OS 7.0 van BMW omvat een nieuwe stemassistent die reageert op het commando “Hey BMW”. Bepaalde functies kunnen ook met gebaren worden geactiveerd. Maar de iDrive-draaiknop is nog steeds van de partij.

Pieter Schoonderbeek

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.