Officieel: McLaren Senna GTR!
Als je, om welke reden dan ook, het gevoel hebt dat de road-legal Senna te soft is, kun je altijd nog kiezen voor de GTR uitvoering. Echter kun je er dan niet meer de openbare weg mee op…
Laat het aan McLaren over om een hardcore-supercar zoals de Senna te veranderen is nog iets veel extremers. De Senna GTR, die een jaar geleden onthuld werd als een concept, debuteert onlangs in zijn laatste, track-only vorm met een productie aantal dat gelimiteerd is tot slechts 75 exemplaren – die natuurlijk allemaal al lang zijn verkocht.
De nieuwe Senna GTR is een verbluffende melange van nummers en biedt 825 pk en een koppel van 800 Nm. McLaren’s beste specificaties van de twin-turbo 4,0-liter V8 tot nu toe. Om de extra 25 pk van de Senna te ontgrendelen, haalden de technici van Woking onder andere de secundaire katalysator weg om de tegendruk te verminderen. Door die katalysator te verwijderen, zegt McLaren dat de soundtrack van de racewagen agressiever is in vergelijking met de alles behalve normale Senna. Dat belooft wat…
Hoewel het concept de uitlaatpijpen aan de zijkanten had, voor de achterwielen, maakt de productiemodel van de Senna GTR gebruik van een uitlaat aan de achterkant in dezelfde richting als de ‘normale’ Senna. De zijuitlaten waren ongetwijfeld cool, maar McLaren legt uit dat ze besloten hebben om de pijpen naar achteren te verplaatsen om zo de snelste en kortste route voor de uitlaatgassen te garandere. Dit vermindert op zijn beurt de complexiteit en schraapt het gewicht. Alles veranderingen aan de body van de Senna zorgen ervoor dat de GTR maar liefst 1.000 kilogram downforce kan creëren en dat is maar liefst 200 kilogram méér dan de road-legal Senna. Bovendien kan de GTR hetzelfde niveau van downforce behalen als de gewone Senna alleen dan op een 15% lagere snelheid.
De prijs voor de McLaren Senna GTR begint bij €1,3 miljoen.