OFFICIEEL: McLaren 600LT met, natuurlijk, 600 pk
Jalalalaaaa, McLaren komt bijna met het tempootje ‘Porsche’ op de proppen met allerlei edities en na de McLaren Senna is er dan nu de 600LT!
Voor degene die zich ineens afvragen, waar staat de term LT eigenlijk voor? Easy: Longtail, een kleine hommage naar de F1 GTR Longtail die Le Mans won zo’n 21 jaar geleden. Maar goed, de 600LT: je kijkt naar een hardcore versie van de 570S. Wat hebben ze aan het uiterlijk veranderd? Een iets langer achterwerk, een grotere splitter voor en diffusor achter en ‘klabam!’ de 600LT is geboren.
Uitlaten a la Porsche 918-Spyder, een kleurtje a la Lamborghini Murcielago Roadster en een spoiler a la granieten tafelblad, maar dan wel eentje met een hittewerend gedeelte, want ja, die uitlaten, dat zijn geen mobiele airco’s. Maar dat snapten jullie zelf ook vast wel.
600 pk en 620 Nm breng je op het asfalt wanneer je besluit een stukje te gaan trappen met je scheurijzer. Want dat is het, binnen 3,2 seconden veeg je naar de 100 en bij 328 kilometer per uur zegt de zwaartekracht ‘Ik win!’ Als je dat durft trouwens, want deze metalen katapult is 96 kilo lichter (standaard Spartaanse racekuipjes met een laagje stof) dan een 570S en hij heeft zijn vermogen op de achterwielen.
Ik kreeg het al Spaans benauwd toen ik het bakbeest van een Ferrari F12 met 740 pk flink van jetje gaf, laat staan wat deze groot uitgevallen zwabber met je hartslag doet als die de sporen wordt gegeven. Ook aan de remmerij is gedacht, die is geleend van de 720S en de Pirelli-bandjes komen van de P1, vindingrijk of gemakzucht? You decide.
Dit is echter nog maar gissen, net zoals de prijs. In Engeland ben je €210.000,- kwijt voor deze 600LT, maar Rutte zal in zijn handjes wrijven wanneer jij besluit deze rakker toe te laten op het Nederlandse wegennet, er zal een niet misselijk bedrag aan BPM & BTW bij komen!