Officieel: Lamborghini Huracán STO

Officieel: Lamborghini Huracán STO

De Huracán Performante is dood, hier is de de Huracán Super Trofeo Omologata!

Wat in maart begon als een gerucht, is nu officieel: de Lamborghini Huracán Super Trofeo Omologata is gearriveerd. Zoals de naam al aangeeft, is dit in wezen een straatversie van de raceauto’s van Lamborghini’s Squadra Corse. Hij bevindt zich boven de Huracán Evo en wordt uitsluitend geleverd met achterwielaandrijving én is de officiële opvolger van de Performante.

Voordat je zegt dat dit niets meer is dan een zoveelste versie van de Huracán, is de STO voorzien van een breed scala aan upgrades die de ‘instap’ Lamborghini veranderen in het ultieme circuit speeltje en tegelijkertijd ook nog eens straatlegaal is. Hij weegt 43 kilogram minder dan de Performante die hij vervangt, mede dankzij de voorruit die alleen al 20% lichter is dan die van zijn voorganger. Alles bij elkaar heeft de Huracán STO een opmerkelijk laag drooggewicht van 1339 kilogram.

Dan zijn er de aerodynamische tweaks, beginnend aan de voorkant waar de ‘motorkap’, de wielkasten en de bumper zijn geïntegreerd in een enkel element dat lijkt op de iconische Miura en de spectaculaire Sesto Elemento. Aan de achterkant zijn de wielkasten voorzien van luchtinlaten, terwijl de echte motorkap een eigen luchtinlaat heeft voor betere koeling. Voeg daar een opvallende vin en een verstelbare spoiler aan toe en je krijgt een aerodynamische efficiëntieverhoging van 37% en 53% meer downforce ten opzichte van de Performante.

Lamborghini heeft ook het remsysteem geüpgraded met een Brembo CCM-R koolstof-keramische setup afgeleid van F1-auto’s om een ​​veel grotere thermische geleidbaarheid, stressbestendigheid en remkracht te bieden. S. Het aantal pk’s blijft ongewijzigd in vergelijking met de mindere Huracán EVO met vierwielaandrijving en de oude Huracán Performante: de atmosferische 5,2-liter V10 levert dus nog altijd 640 pk. Qua prestaties is de Huracán STO een snelle razende stier. Hij heeft slechts drie seconden nodig om de sprint naar 100 km/h te voltooien en doet 0 naar 200 km/h in negen seconden voordat hij zijn topsnelheid van 310 km/h bereikt.

Zowel het interieur als het exterieur kunnen via het Ad Personam-programma worden aangepast in oneindig veel specificaties. Deze lanceringsauto wordt gepresenteerd in een tweekleurige afwerking met Blue Laufey en California Orange, waarbij het thema binnenin doorgaat met carbon fiber stoelen met een vierpuntsgordel.

Lamborghini zegt dat het volgend voorjaar zal beginnen met de levering van de Huracán STO. De basisprijs voor Europa ligt op €249.412,-. Let op, dit zijn dus geen Nederlandse prijzen!

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.