Officieel: hagelnieuwe McLaren Artura met 680 pk!

Officieel: hagelnieuwe McLaren Artura met 680 pk!

In 2012 introduceerde McLaren de P1, het eerste model van het merk dat gebruik maakt van hybride technologie. De P1 biedt een gecombineerd vermogen van 916 pk, een tijd van 0 naar 100 km/h in 2,8 seconden en een elektrisch bereik van ongeveer 30 kilometer. Maar de P1 kostte nieuw meer dan €1 miljoen en nu biedt McLaren bijna evenveel opwindende prestaties tegen een veel redelijkere prijs.

De 2022 McLaren Artura is de eerste in serie geproduceerde high-performance hybride van het merk. Hij heeft een 3,0-liter V6 met dubbele turbo die alleen al voor 585 pk en 585 Nm zorgt. De ‘E-motor’, die zich in het transmissiehuis bevindt, voegt 95 pk en 225 Nm toe, waardoor het totale gecombineerde vermogen op een stevige 680 pk en en 810 Nm komt. Dat vermogen stuwt de Artura in slechts 3,0 seconden naar de 100 km/h – slechts 0,2 seconden langzamer dan de P1. De 0 naar 300 km/h tijd bedraagt 21,5 seconden

De elektromotor gebruikt een accupakket dat bestaat uit vijf lithium-ionmodules met een gecombineerd vermogen van 7,4 kilowattuur. Net als de P1 heeft de Artura een puur elektrisch bereik van 30 kilometer met plug-in mogelijkheid. Met een standaard EVSE-oplader kunnen eigenaren hun auto in 2,5 uurt van 0 tot 80% opladen.

De Artura is de eerste auto in de line-up die gebruikmaakt van de nieuwe McLaren Carbon Lightweight Architecture (of MCLA) van het merk. Ingenieurs hebben dit platform speciaal ontworpen om plaats te bieden aan hybride aandrijflijnen zoals deze, met supergevormd aluminium en koolstofvezel voor mooi gevormde proporties terwijl het gewicht tot een minimum beperkt blijft. Alles bij elkaar weegt de McLaren Artura 1.498 kilogram.

Om de vergelijking met de McLaren P1 compleet te maken: er is één overduidelijk verschil en dat is de prijs. Zoals eerder genoemd lag de prijs van de P1 om €1 miljoen en de Artura kost in Engeland ongeveer een vijfde daarvan. Een Nederlandse prijs is helaas nog niet bekend.

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.