Nieuws

Officieel: de nieuwe Volkswagen Golf GTI!

Dé hot hatch krijgt eindelijk zijn verdiende een make-over!

Vlak voor het starten van de internationale autosalon van Genève pronkt Volkswagen met de achtste generatie van zijn geliefde hot hatch, de 2021 Golf GTI. Aan de buitenkant realiseerde Volkswagen enkele belangrijke verbeteringen om de GTI van de basisgolf te scheiden. Aan de voorkant valt direct de verlichting boven de kleine grille op, die overigens ook is uitgerust met rode accenten zoals bij een Golf GTI hoort. Dit creëert een doorlopende lichtbalk die zich over het grootste deel van de voorkant uitstrekt. De nieuwe mistlampen die in X-vorm in de honingraat voorbumper zijn verwerkt zijn zeer opvallend en en voegen wat extra stijl toe aan het agressievere gezicht van de GTI. De GTI rolt op een nieuw setje velgen met een hoekig vijfspaaks ontwerp. De kenmerkende rode remklauwen zijn ook nog steeds aanwezig. De nieuwe LED-achterlichten hebben een strak design en uiteraard vallen de achterspoiler en diffuser op. Het iconische rode GTI-logo is een nieuw lettertype en is verplaatst vanuit de onderste hoek naar het midden van de achterklep.

Hoewel puristen dol moeten zijn op de subtiele verbeteringen aan de buitenkant, is er meer te vinden aan de binnenkant. Elke GTI wordt geleverd met een nieuw 10-inch infotainmentsysteem, een virtual cockpit en enkel digitale meters. Volkswagen levert de bekende geruite stoelen met de GTI-specifieke rode stiksels en accenten. De middenconsole is volledig opnieuw ontworpen en is voorzien zeer subtiele hendel voor de DSG en een rechthoekige start / stop-knop die rood knippert voordat de motor wordt gestart. Een nieuw ontworpen stuurwiel het nieuwe VW-logo, samen met een groter middengedeelte en nog meer rode accentkleuren hoort ook bij de nieuwe generatie GTI.

Net als bij de vorige generatie, gebruikt de nieuwe GTI een 2,0-liter viercilinder met turbo met een standaard handgeschakelde zestraps versnellingsbak of optionele zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling. Het blok levert standaard 245 pk en 370 Nm koppel, en dat qua vermogen net zo krachtig als de vorige Golf GTI Performance. De 0 tot 100 km/h sprinttijd en de topsnelheid zijn helaas nog niet bekendgemaakt. Op de Nederlandse prijzen moeten we ook nog even wachten.

28-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2020 inmiddels zijn 10e levensjaar is ingegaan.