Officieel: De nieuwe Mercedes-AMG GLA 35!

Officieel: De nieuwe Mercedes-AMG GLA 35!

Na zes jaar en meer dan een miljoen verkochte exemplaren, is de Mercedes GLA klaar om de tweede generatie in te gaan met enkele belangrijke veranderingen ten opzichte van zijn zeer succesvolle voorganger.

Op het eerste gezicht zou de evolutionaire stijl je kunnen verleiden te geloven dat dit meer een facelift is dan een nieuwe generatie, maar neem een kijkje in de cabine en je zult begrijpen dat de compacte crossover een aantal belangrijke veranderingen heeft doorgemaakt. Om te beginnen zijn de fysieke afmetingen van de GLA aanzienlijk gewijzigd omdat het nieuwe model 1,5 cm korter is, maar de wielbasis verlengd is met 2,8 cm. Misschien meer voor de hand liggend is de wijziging in de hoogte van de GLA, gezien de nieuwe 10,4 centimeter hoger is dan voorheen. Deze wijzigingen zorgen niet alleen voor een nieuwe look, maar ook voor 11,6 cm meer beenruimte achterin en 2,2 centimeter meer hoofdruimte voorin.

Volgend jaar zal de nieuwe GLA op de markt komen als GLA 200 met een viercilinder motor die in samenwerking met Renault is ontwikkeld. Deze levert een vermogen van 163 pk en is gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Als je iets meer pit wilt, moet je overstappen op de Mercedes-AMG GLA 35 met 306 pk en 400 Nm koppel uit een 2,0-liter viercilinder. Hij sprint in 5,1 seconden naar de 100 km/h, op weg naar een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h. Later zullen naar alle waarschijnlijkheid ook de Mercedes-AMG GLA 45- en 45 S-versies verschijnen.

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.