Officieel: de nieuwe Mercedes-AMG E63 S!
Gisteren keken we naar de vernieuwde BMW M5 en M5 Competition, vandaag is het tijd voor de vernieuwde Mercedes-AMG E63!
De Mercedes-Benz E-klasse onderging recentelijk een facelift en daarbij zagen ook al de E53 AMG. De nieuwe Mercedes-AMG E63 krijgt een iets ander uiterlijk dan de nieuwe E53, met grotere ventilatieopeningen aan de zijkant en een smalle ventilatieopening die in de lengte achter het kenteken loopt. Aan de achterkant krijgt de E63 een meer uitgesproken kofferklepspoiler, met vier hoekige uitlaatpijpen in plaats van de ovalen pijpen van de E53.
Andere veranderingen aan het exterieur ten opzichte van de vorige E63 zijn identiek aan de andere 2021 E-Klasse modellen – met name de opnieuw ontworpen grille en LED-koplampen, en een mooi gevormde achterkant met frisse achterlichten. De E63 krijgt ook een nieuwe set standaard 20 inch dubbele vijfspaaks wielen en er worden drie nieuwe kleuren aangeboden: Graphite Grey metallic, Cirrus Silver metallic en Brilliant Blue magno. Binnenin deelt de E63 S de MBUX-upgrade met de nieuwe E53. De lay-out zal zeer bekend zijn bij huidige E63-eigenaren, maar het nieuwe AMG Performance-stuur valt wel behoorlijk op. Het stuur is standaard verwarmd en kan besteld worden in diverse materialen.
Zowel de Mercedes-AMG E63 als de E63 S moeten het doen met de welbekende 4,0-liter V8 met twee turbo’s. In de ‘gewone’ E63 goed voor 571 pk en 750 Nm en voor de E63 S liggen deze waarden op 612 pk en 850 Nm. 0 tot 100 km/h duurt respectievelijk 3,5 en 3,4 seconden, bij de E63 S wordt de topsnelheid opgerekt naar 300 km/h. Nederlandse prijzen zijn helaas nog niet bekend.