Werden we eerder deze week nog geteased met foto’s van wat ‘misschien wel de nieuwe A6 zou kunnen zijn‘, nu blijkt dat dit de officiële foto’s zijn. En het blijkt dat Audi zich nog iets meer op de hybride-markt wil richten.
De A6 blijft zoals we van hem gewend zijn, zakelijk en afgeladen vol met opties. Maar nu met nog grotere wielen, mocht de sportieve zakelijke rijder dat willen. Kon je op de C7 maximaal 20 inch lichtmetaal bestellen, nu is er naar wens zelfs 21 inch aan te vinken op de optielijst. Maar de Duitsers hebben het nog niet geleerd na de sjoemelsoftware-affaire, ze blijven een beetje liegen. De chromen dempers in de achterbumper doen vermoeden dat de uitlaten daar uitkomen, maar nog steeds zitten ze ergens daarachter verscholen. In het interieur is wel meer openheid van zaken gegeven: nog meer schaven om meer ruimte te genereren voor de inzittenden. Het hoofd krijgt iets meer ruimte voor het aura en de beentjes krijgen meer ruimte om mee te trappelen op de muziek. En ook de Virtual Cockpit is weer aanwezig met een scherm dat iets groter is dan 10 inch.
Het interieur is echt een meesterwerkje en doet enigszins denken aan de woonkamer van een grote villa, volledig in marmer, voel jij het ook? Heb je een Android-telefoon, dan kun je je A6 van de achtste generatie zelfs op afstand starten. Of laat het een van je vrienden of de buurman doen, want je kunt meerdere mensen toegang geven tot je auto. Het navigatie-systeem onthoud de routes die je gereden hebt, geeft je aan de hand daarvan slimme suggesties voor in de toekomst en gegevens van andere Audi’s in de omgeving worden ook met jou gedeeld. Het voelt bijna een beetje als een automotive-versie van Tinder.
De motorisatie is er eentje om van te smullen, om moet ik zeggen ‘zijn er twee om van te smullen’? In het begin zullen er namelijk twee stevige motoren beschikbaar zijn: de 3 liter TFSI met 340 pk en 500 Nm koppel en DSG of de 3 liter TDI met 280 pk en 620 Nm koppel met 8-traps Tiptronic. Beide zijn uitgerust met quattro-aandrijving en beiden zijn gekoppeld aan een 48 Volt mild-hybridesysteem. De lithium-ion batterij regenereert tot 12 kW aan remenergie en dit zorgt voor een brandstofbesparing tot 0,7 liter op de 100 kilometer. Onnodig om dit te noemen voor ons als linkerbaanplakkers, maar dit technisch snufje is zeker het vernoemen waard.
De Duitsers zelf krijgen wel al een 2 liter TDI (met 204 pk) en 3 liter TDI (met 231 pk) als optie, ook met hetzelfde mild-hybridesysteem als bovengenoemd, hetzij wel in 12 Volt-variant, maar wij Hollanders moeten daar nog even op wachten. Audi, schiet maar op, want wij Nederlanders hebben graag wat te kiezen. En breng dan meteen de A6 Avant mee, want de Autosalon van Parijs duurt nog even en des te langer jullie wachten, des te meer jullie jezelf in de vingers snijden. Want jullie weten ook dat de Avant het verkoopkanon is. Of politiekanon, hoe je het ook wilt noemen.