Officieel: de McLaren Elva met 815 pk & 800 Nm koppel!

Officieel: de McLaren Elva met 815 pk & 800 Nm koppel!

En een voorruit is een optie!

Het nieuwste Ultimate Series-model van McLaren knikt naar het verleden. Genaamd de Elva, deelt de open-top supercar zijn naam en ontwerpinspiratie namelijk met de McLaren-Elva M1A van de jaren 60. Net als zijn spirituele voorganger mist de nieuwe Elva een voorruit om de inzittenden tegen de elementen te beschermen. De Britse autofabrikant gelooft dat degenen die in deze roadster rijden het niet erg zullen vinden om een traditionele voorruit te moeten missen, omdat de Elva is ontworpen om de inzittenden in een aerodynamische “bubbel” in te kapselen. Middels meerdere snufjes wordt er gezorgd dat de bestuurder en zijn passagiers relatief weinig last zullen hebben van de wind. Mocht je toch een kleine voorruit willen, dan vink je dat aan op die optielijst.

Ondanks de aerodynamische trucs van McLaren kan ik mij overigens nog steeds niet voorstellen dat de open cabine van de Elva rustig aanvoelt wanneer de 815 pk sterke 4,0-liter V8-motor met dubbele turbo het vermogen aanspreekt om van 0 naar 200 km/h te schieten in een 6,7 seconden! De draf naar 100 km/h duurt overigens minder dan drie seconden. De Elva combineert zijn stijl en snelheid met een productielimiet van 399 stuks. Wat ‘ie moet kosten? €1.774.745,-!

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.