Officieel: de 2019 Bentley Continental GTC

Officieel: de 2019 Bentley Continental GTC

De Bentley Continental GT verliest eindelijk zijn dak en krijgt ietwat verfijning voor zijn werelddebuut. Bentley trok op de Frankfurt Motor Show 2017 het doek van zijn geheel nieuwe Continental GT en ondanks dat het nu wordt verdrongen als de bestseller van het merk, vertegenwoordigt de Continental GT Bentley’s hart en ziel als een luxe en sportieve GT.

De nieuwe Continental GTC is op bijna ieder vlak gelijk aan zijn dichte broertje, uiteraard met enkele belangrijke verschillen – waarvan het belangrijkste is het ontbreken van een permanente hardtop. De ster van de show is hier een nieuw opvouwbare soft-top die de GTC in 19 seconden in open-luchtmodus omzet. Dit kan gedaan worden terwijl de auto maximaal 50 km/h rijdt. Voor het eerst biedt Bentley tweed aan als optie voor het stoffen dak, dus je kunt nu je favoriete jas met je auto matchen. Er wordt geclaimd dat de GTC maar liefst 3 decibel stiller is, maar voor jou en mij betekent dit dat de nieuwe GTC net zo stil is als zijn voorganger. De auto is bovendien ook 5% stijver dan zijn voorganger en een beetje lichter, hoewel hij nog steeds een leeggewicht heeft van 2414 kilogram. Ter referentie: de Bentley Continental GT weegt 2244 kilogram.

De 6,0-liter W12 motor is net als in de coupé goed voor 635 pk en 900 Nm en is aangesloten op een automatische transmissie met dubbele koppeling en acht verzetten. De GTCp voltooit de sprint van 0 tot 100 km/h in 3,7 seconden en verliest daarmee slechts een tiende ten opzichte van zijn dichte broer. Geen zorgen, de topsnelheid blijft maar liefst 333 km/h.

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.