Occasion Challenge: 300+ pk’s voor €50.000!

Occasion Challenge: 300+ pk’s voor €50.000!

Ferrari Mondial 3.4 T

A Ferrari a day, keeps the doctor away!

Stel je voor: je krijgt een bepaald bedrag om uit te geven aan niets anders dan een auto. Trouwens, laten we eerlijk zijn: als je geen klik met auto’s had, dan zat je ook niet op deze pagina. Je zou het zonder twijfel uitgeven aan een nieuwe wagen! Maar welke? Heb je je droomwagen gevonden? Deel het dan met ons op Facebook! Probeer tijdens het zoeken je toetsenbord niet te heftig onder te kwijlen.

Deze week is het bedrag: €50.000, op voorwaarde dat je het uitgeeft aan iets met méér dan 300 pk. Vervelend, niet?

Een beetje petrolhead droomt er stiekem — of gewoon hardop — van om ooit eens genoeg geld bijeen te schrapen, om het vervolgens uit te geven aan Italy’s finest: een Ferrari. Of je nu een spotgoedkoop, ongeliefd steigerend paard op de kop tikt, of een peperdure F50, maakt ons niet uit: ze behoren immers allemaal tot dezelfde familie. Ondanks dat je mogelijkheden met die €50.000 qua Ferrari’s vrij beperkt zijn, wil het niet direct zeggen dat je voor dat geld geen Ferrari (van menselijke afmetingen) kunt vinden. Geloof je me niet? Ik zal het bewijzen!

Ik presenteer: de Ferrari Mondial T. Om te stellen dat deze auto bij de meeste mensen niet op het verlanglijstje staat, is misschien wat kort door de bocht, maar liegen doe je zeker niet. Toch is dit ergens wat vreemd, gezien deze auto tot op de dag van vandaag zijn invloed uitoefent op een hele reeks Ferrari’s met middenmotor. Dit heeft vooral te maken met die ene eenzame letter T in de naam van het beestje. Deze letter vat in één klank namelijk perfect samen hoe de motor en versnellingsbak aan elkaar gekoppeld zijn en in de wagen rusten. Zoals wel vaker het geval is bij Ferrari, komt deze techniek bij hun F1 Scuderia vandaan. Afgezien van het feit dat hun racewagens toentertijd niet eens zo bijzonder succesvol waren, ging de T-versie van de Mondial er toch wel enorm op vooruit ten opzichte van zijn stamvader.

Voor een supercar is het namelijk van groot belang dat de wegligging op orde is, iets wat dankzij de nieuwe lay-out van de versnellingsbak en motor ook aardig het geval was. Hier houdt het echter niet op, want de Mondial T bleef zich onderscheiden door er nog een boel nieuwe technieken bij te mikken. Zo had hij als eerste Ferrari standaard stuurbekrachtiging, was de ophanging elektronische verstelbaar én was ABS een vaste waarde. Voeg dat bij een tijdloos design door Pininfarina en een 3,4-liter V8, die er op volle toeren zo’n 302 pk uit pompt, en je hebt gewoon een ontzettend pittig karretje tot je beschikking!

Snap je nu waarom ik, als ik s’ochtend wakker word en uit mijn raam tuur, deze vuurrode Ferrari wil zien staan?

Zo, en nu jullie! We zijn benieuwd waar jullie mee op de proppen komen. Zie je daar!

Ferrari Mondial 3.4 T

Ferrari Mondial 3.4 T

Ferrari Mondial 3.4 T

Ferrari Mondial 3.4 T

Ferrari Mondial 3.4 T

Ferrari Mondial 3.4 T

Ferrari Mondial 3.4 T

Harry Verolme

Wist als klein kind al dat hij betaald wilde worden om in auto's rond te tuffen. Tegenwoordig gebeurt dat ook, soort van. Heeft naast schrijven en autorijden een ongezonde obsessie voor sushi en hip-hop.