[Video] Nürburgring Fail & Crash compilatie 2015
![[Video] Nürburgring Fail & Crash compilatie 2015](https://www.hartvoorautos.nl/wp-content/uploads/2015/11/crashses.jpg)
Leedvermaak is het beste vermaak zegt men wel eens maar of dat in dat geval ook van toepassing is weet ik zo net nog niet. Oké, het is inderdaad leedvermaak maar tegelijkertijd zien we ook mooie en bijzondere auto de vangrails in knallen en dat zien wij als autoliefhebbers toch niet graag!
Een stukje geschiedenis
In het weekend van 18 en 19 juni 1927 werd de Nürburgring geopend en voerde de rijders over 28 km asfalt. Het bestond toen uit de Nordschleife (22,8 km) en Südschleife (7,7 km), langs 173 bochten. Het circuit is destijds aangelegd als onderdeel van een groot werkgelegenheidsproject om de economie in de Eifel vlot te trekken en groeide in de jaren erna uit tot één van de beroemdste circuits ter wereld. Maar sinds de bekende Oostenrijkse Formule 1-coureur Niki Lauda er in 1976 een zware (bijna dodelijke) crash maakte, wordt het circuit niet meer gebruikt voor Formule 1-races. Het circuit heeft als bijnaam ‘De Groene Hel’
Nadat er naast de Nürburgring winkelcentra en een pretpark waren gebouwd, kwam het circuit in financiële problemen. Op 17 juli 2012 werd het failliet verklaard. Het circuit had toen een krediet van 330 miljoen euro openstaan bij de eigen Investitions- und Strukturbank en had 13 miljoen euro steun nodig van de Europese Unie, maar die gaf geen geld. De schuld bedroeg 287 miljoen euro en het complex had een waarde van 126 miljoen euro.
Het was de bedoeling dat de winkelcentra en het pretpark werden verkocht en dat het circuit in handen van de staat zou blijven, maar op 15 maart 2013 werd bekendgemaakt dat ook het circuit zou worden verkocht onder leiding van Jens Lieser. Op 12 maart 2014 werd de Nürburgring verkocht aan de Duitse Capricorn Group, een auto-onderdelenfabrikant. Capricorn betaalde 100 miljoen euro, inclusief 25 miljoen euro voor verdere ontwikkelingen en kreeg hiervoor de Nordschleife en de Nürburgring.