Nieuwe Twitter-baas Elon Musk heeft niet alleen Tesla’s in collectie


De autocollectie van de veelbesproken Twitter-man is wellicht anders dan je voor ogen hebt.
We zien hem tegenwoordig eigenlijk vooral in zijn Tesla’s rijden, maar verassend genoeg heeft Elon Musk ook andere auto’s in zijn collectie (gehad). Zo komen we een aantal Britse klassiekers tegen, maar ook wat Duitse knallers. Dit is slechts een greep uit zijn collectie.

Geen verkeerde eerste auto; Musk kocht deze 1978 BMW 320i voor omgerekend iets meer dan €1.200. Sinds de aankoop in 1994 heeft hij de BMW zelf opgeknapt, maar na twee jaar viel één van de wielen er toch af. Op dat moment reed een stagiaire van zijn eerste bedrijf Zip2 in de BMW.

Eind 2013 kocht Musk bijvoorbeeld een iconisch model van het Britse Lotus: de Lotus Esprit was te zien in de James Bond-film ‘The Spy Who Loved Me‘, maar komt je waarschijnlijk vooral bekend voor door de opvallende vormen. Zo licht hij zelf toe; “Ik was als klein jongetje in Zuid-Afrika diep onder de indruk van hoe James Bond zijn Lotus Esprit van een pier afreed, een knop indrukte en de auto veranderde in een onderzeeër”.
Toen hij erachter kwam dat de Esprit niet echt kon veranderen in een onderzeeër, beloofde hij er een elektrische motor van Tesla in te zetten én te proberen een echte onderzeeër te maken. Musk betaalde destijds €920.000 voor de Lotus tijdens een veiling.

Musk schafte ook de geliefde McLaren F1 aan, nadat hij zijn belang in online betalingsdienst PayPal verkocht aan Ebay. Hij had hem pas een aantal jaar, maar reed toen al bijna 18.000 kilometer op de teller met ritjes van Los Angeles naar San Francisco. Geen verkeerd vervoer naar je werk.
Het model uit 1997 kostte destijds nieuw zo’n 1 miljoen dollar. Een fractie van de huidige prijs (€20,5 miljoen) voor een McLaren F1 uit de jaren 90. Het is dan ook pijnlijk om te horen dat Musk – samen met medeoprichter Peter Thiel van PayPal in de auto – de McLaren in 2000 in de prak reed.
Hij reed op de beroemde Sand Hill Road van Silicon Valley, toen hij op weg was naar een zakelijke afspraak met een investeerder. Musk wilde laten zien waartoe de F1 in staat was, maar raakte een muurtje en vloog ‘als een frisbee’ in de lucht. De McLaren was niet verzekerd.

Nog een Britse beauty. Elon Musk kocht op jonge leeftijd een Jaguar E-type uit 1967, toen hij zijn eerste bonusuitkering van zijn softwarebedrijf Zip2 ontving.
Op 17-jarige leeftijd was Musk al geïntrigeerd door klassieke cabrio’s. Omdat hij de Jaguar E-type het mooiste vond, wist hij dat hij er eentje zou kopen als hij het kon veroorloven. Dat gebeurde dan ook. Maar de E-type vergeleek hij – in eigen woorden – met een vriendin in een slechte relatie. De Jaguar bleef hem maar allerlei problemen geven.


Maar Musk hield niet alleen van Brits. In 2007 kocht hij bijvoorbeeld een BMW M5 (E60) met een performance-pakket van de Duitse tuner HAMANN. Het gaat dan vooral om visuele ‘oppeppertjes’: de 5-serie sedan krijgt een nieuwe voorspoiler, flinke side skirts, carbon lipje, verenset en 21-inch EVO velgen.
En natuurlijk moest Musk ook een Porsche 911 aan zijn collectie toevoegen. In 2012 schafte hij het Turbo model aan van de Duitse autofabrikant. De prestaties doen hem waarschijnlijk denken aan die van de Tesla: binnen 3,2 seconden zit je al op de 100. De topsnelheid ligt met 315 km/u zelfs hoger dan de standaard Model S.
En natuurlijk heeft Elon Musk van elk Tesla model een exemplaar in zijn garage staan. Zo zagen we hem de laatste tijd in een oudere Roadster, Model S Performance, Model 3 en Model X.
