Nieuwe Porsche 911 Turbo S: in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u

Nieuwe Porsche 911 Turbo S: in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u

Sinds zijn eerste verschijning in 1974 heeft de 911 Turbo afgelopen jaren zijn maximale vermogen verdubbeld! De nieuwe 911 Turbo, de 991-generatie, profiteert van enkele aanpassingen om zijn vermogen met 20 pk te laten stijgen. Dat betekent dat de Turbo S zomaar eventjes 580 pk produceert!

Op esthetisch vlak zijn de vernieuwingen beperkt, maar dat is niets nieuws bij Porsche. De wijzigingen moet je zoeken bij de nieuwe bumpers en de nieuwe uitlaten, of ter hoogte van de velgen en de deurhendels. Interessanter is de aanwezigheid van een nieuw multimediasysteem in het interieur, dat vollediger is dan ooit.

1448974120_4196

Een 20-tal pk

De zescilinderboxermotor zag zijn vermogen stijgen tot 540 pk bij de 911 Turbo en tot 580 pk bij de 911 Turbo S. Maar om die winst van 20 pk te maken, haalde Porsche het zware geschut boven: nieuwe inlaatkanalen aan de cilinderkop, nieuwe injectoren en een hogere benzinedruk. En natuurlijk kregen de turbo’s met variabele geometrie (een unicum bij benzinewagens die in serieproductie worden gebouwd) aangepaste compressors.

Exploderende prestaties

De chronometer liegt niet en daarop is te zien dat beide wagens er op vooruit gingen. En hoe! De 911 Turbo S heeft slechts 2,9 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Stoppen doet hij pas aan 330 km/u. De 911 Turbo is respectievelijk 0,1 seconde ‘trager’ en hij houdt het 10 km/u eerder voor bekeken.

1448974158_0041

Een klein knopje

De liefhebbers van Porsche zullen meteen hebben gezien dat de 911 Turbo een nieuw stuur heeft. Hij neemt het ontwerp van de 918 Spyder over. Maar dit stuur omvat nog een knappe introductie, zijnde een klein knopje dat je toelaat om uit vier verschillende rij-modi te kiezen: Normal, Sport, Sport Plus en Individueel (zelf te personaliseren). We geven nog mee dat in Sport- en Sport Plus modus de respons van de motor nog intenser is.

Vastgelijmd aan het asfalt? 

Bij het chassis zien we dat ook deze 911 is uitgerust met elektronisch gestuurde vering (PASM). De Turbo S voegt daar nog actieve stabilisatorstangen aan toe en carbon keramische remmen. Voor de volledigheid geven we nog mee dat de modellen zijn uitgerust met vierwielaandrijving.

1448974119_1069 1448974156_4606 1448974143_1162 1448974141_4998 1448974137_8518