Nieuwe Mercedes S-Klasse is één bonk luxe!
De “Sonderklasse” kan ondertussen wel weer een lichte opfrisser gebruiken, dus krijgt ze die ook.
Morgen is het alweer tijd voor de eerste persdag van de Autoshow van Shanghai. Om morgen in topvorm te kunnen verschijnen, besloot Mercedes-Benz alvast het een en ander aan te kondigen, waaronder hun nieuwe S-Klasse. Althans, volledig vernieuwd is ‘ie niet, wetende dat we hier te maken hebben met een facelift van het vorige model. En hoewel het uiterlijk niet extreem veel verrassingen vertoont, is er gelukkig genoeg te melden.
Niet vergeten dat het inmiddels 2017 is, tilde Mercedes hun nieuwste S-Klasse weer helemaal terug naar hedendaags niveau. Dit betekent dat er vooral op technologisch gebied een hoop is veranderd. Zo is het autonome rijden nog eens extra onder de loep gelegd, wat resulteert in een slimmer systeem dat nu met veel meer anticipatie op bochten en kruispunten afstevent. Daarnaast zijn de LED-lampen zo gemaakt dat je dag en nacht haast niet meer van elkaar kunt onderscheiden, zodat je je tegenliggers van nog grotere afstand kunt verblinden. Aan de buitenkant zelf is de S-Klasse, op de lampen na, te herkennen aan veranderde bumpers.
Helemaal nieuw is het Energizing-comfortprogramma. Dit programma bestaat uit 6 verschillende modi — Frisheid, Warmte, Vitaliteit, Plezier, Comfort en Training — die ieder 10 minuten duren en de auto volledig naar hun eigen karakteristieken inrichten. Hiervoor worden de airco, de parfurmeringsfunctie en de verschillende standen van de stoelen gebruikt, maar bijvoorbeeld ook de verlichting en zelfs de muziek!
Gezien het feit dat Mercedes er ook een hele rits motorische updates tegenaan gooit, pikken we er een aantal tussenuit om eens nader te bekijken. Oh, en verbaas je er niet over dat we voornamelijk de moddervette exemplaren kiezen, want die zijn nu eenmaal het gaafst!
De dieseltjes S350d en S400d krijgen beide een nieuwe zes-in-lijnmotor die respectievelijk 286 pk en 340 pk produceren. Qua koppel zit het ook wel snor, want, wederom in volgorde, mogen de diesels het met 600 en 700 Nm koppel doen. Toch valt dit volledig in het niet als we kijken naar de prestaties van de benzine-uitvoeringen. Zo is er de S560 die uit zijn vernieuwde biturbo V8 zo’n 469 pk en 700 Nm koppel weet te persen. Helemaal krankzinnig wordt het pas bij de S63. Deze heeft voorin namelijk ook die biturbo V8 liggen, maar in het topmodel produceert hij maar liefst 612 pk en 900 Nm koppel, waarmee hij in 3,5 seconden aan de 100 km/u zit. In tegenstelling tot de S63 is bij de S65 motorisch vrijwel alles hetzelfde gelaten, al betekent dit niet dat de prestaties minder indrukwekkend zijn. In de limousine ligt nog altijd die ouderwetse 6-liter V12 die goed is voor 630 pk en 1.000 Nm koppel.
Ik vind hem geslaagd, jullie?