Nieuwe BMW M5 CS doet 0-100 km/h in 3 seconden!

Nieuwe BMW M5 CS doet 0-100 km/h in 3 seconden!

De hardcore versie van de machtige BMW M5 heeft een gouden randje!

De nieuwe BMW M5 arriveerde in juni 2020 en kort daarna begonnen de geruchten over het hardcore CS-model. Nu, ruim 7 maanden later, is ‘ie er dan eindelijk en hij is héél snel.

Hoe snel? Voordat we die vraag beantwoorden, moet je weten dat de M5 CS maar liefst 70 kilogram lichter is dan het vorige vlaggenschip, de M5 Competition. De supersedan is ook een stukje krachtiger – in feite is het de krachtigste M-auto die ooit het embleem heeft mogen gedragen – met 635 pk uit de vertrouwde 4,4-liter V8 met dubbele turbo. Het maximale koppel ligt nu op 750 Nm! Voldoende om power om de BMW M5 CS in slechts 3 seconden naar de 100 km/h te katapulteren en in 10,4 seconden naar de 200 km/h. De topsnelheid is nog altijd beperkt op 305 km/h.

Neem een kijkje in de cabine van de nieuwe BMW M5 CS en je ziet meteen de sexy M Carbon stoelen in zwart gehuld met rode bies en contrasterende stiksels. Achterin is plaats gemaakt voor twee zetels. Extra interieurupgrades omvatten de CS-badges op de stoelen, dorpels en het dashboard. Een nieuwe vaste armsteun in de middenconsole vervangt het ontwerp van de opening, een aanpassing die volgens BMW aanzienlijk gewicht bespaart. Het is echter geen uitgeklede racer; je hebt nog steeds veel comfort, om nog maar te zwijgen van het grote 12,3-inch infotainmentscherm in het midden van het dashboard. Aan de buiten zul je onmiddellijk de gouden afwerking en de carbon fiber afwerking opmerken. BMW noemt de sierstrip eigenlijk Gold Bronze, en je vindt hem terug op de omlijsting van de grille evenals verschillende badges en de speciale 20-inch wielen. Met carbon fiber versterkte kunststof (CFRP) wordt gebruikt voor de motorkap die ook ventilatieopeningen heeft gekregen, evenals de front splitter, de diffuser, de achterspoiler en de spiegelkappen.

De nieuwe BMW M5 CS kost maar liefst €224.523,-.

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.