Nieuws

Nieuwe Audi S6 Avant ook schitterend in Tango rood

Zoals inmiddels bekend gebruikt de nieuwe Audi S6 evenals de S7 Sportback en SQ5 een 3,0-liter V6 TDI, hybride techniek en een elektrische compressor. Ondanks dat we afscheid hebben moeten nemen van een lekkere benzinemotor staat het gigantische koppel van 700 Nm garant voor topprestaties.

Gisteren hadden we het al even over de looks van de nieuwe Audi S7 Sportback, maar ook de nieuwe Audi S6 Avant mag er wezen. In dit geval uitgevoerd in een prachtige kleur die zich Tango Red laat noemen. Tussen 2500 en 3100 tpm levert de 3,0-liter V6 TDI het maximale koppel van 700 Nm en dankzij de electric powered compressor (EPC) is er nagenoeg geen turbogat. Het sprintje van 0 naar 100 km/h is in precies 5 seconden gedaan en de topsnelheid is uiteraard elektronisch begrensd op 250 km/h.

De SQ5 begon met een nogal onaangename trend door het gebruik van die vreselijke neppe uitlaten. Hoewel ze lang niet zo onsmakelijk zijn als op de SUV, is het toch triest om te zien dat Audi ons probeer te laten geloven dat de vier pijpen aan de achterzijde van de nieuwe S6 Avant echt zijn, terwijl ze eigenlijk alleen maar voor de sier zijn. Pauzeer de video op de 2:25 en je ziet de daadwerkelijk uitlaat die onder de achterbumper naar beneden steekt.

Auditography – de maker van bovenstaande video – stelde aan Audi de vraag waarom ze dit doen: ‘well at least we did a better job here than on the SQ5 didn’t we? It’s just a matter of the ad-blue tank and so many other components behind the rear axle that need to be there, that the new laws require, there was no room for the exhaust to go behind the bumper. The TFSI versions will have proper exhaust pipes though.’

Ook stelde hij de vraag waarom er voor een diesel-motor is gekozen: ‘Our European customers demanded a fast and powerful car with low fuel consumption. Our previous versions of the A6/7 BiTdi and the SQ5, SQ7 proved that our strategy works and for example the SQ7 had a market share in its class of 25%. This is what the buyers want. Later we will also maybe offer the TFSI versions also in Europe. In the North America, Asia and Middle East the petrol prices are much lower and that’s why we made the TFSI there.’

28-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2020 inmiddels zijn 10e levensjaar is ingegaan.