Niet alleen rijder, maar ook BMW M2 beleeft nu een midlife crisis
BMW heeft eindelijk de M2 onthuld, en blijkt onder dat controversiële ‘jasje’ toch het ideale M-model te zijn voor puristen.
Goed, we maken natuurlijk een grapje over het nieuwst M-model van de 2-serie. Want het blijft volgens ons één van de leukste ‘driver cars‘ ooit gemaakt. Toch was men benieuwd welk spul het designteam van BMW had gebruikt tijdens het ontwerpen van de nieuwe M2. De net onthulde 2023 BMW M2 is het M-model dat een nieuwe kledingstijl heeft ontdekt. Maar we denken dat een groot deel van deze groep toch genoegen neemt met die keuzes als ze de prestaties horen.
Dat nieuwe uiterlijk is namelijk niet het enige wat deze M2 zo spannend maakt. De nieuwste BMW M2 haalt zijn kracht uit een 3.0-liter biturbo zes-in-lijn, met de optie voor 6-traps handbak of automaat met 8 versnellingen. Een vermogen van 460PK en 550 Nm koppel naar de achterwielen maakt hem wederom een favoriet bij de BMW-rijder, die liever zijwaarts de parkeerplaats verlaat. Voor wie ook wel eens rechtdoor gaat, kan dit naar de 100 km/u binnen 4,3 seconden. Vervolgens ga je in 13,5 seconden naar de 200 km/u. Op de Duitse Autobahn zul je begrensd de 250 km/u halen, maar met de speciale M-pakket optie wordt dat uitgesteld naar 285 km/u.
De nieuwe M3 en M4 helpen hun ‘kleine broertje’
De M2 rust hierbij op lichtmetalen velgen van 19 inch voor en 20 inch achter. Zijn grote broers M3 en M4 zijn inspiratie voor de verbeterde aandrijving en het onderstel. Een gewichtsverdeling van bijna 50/50 betekent dat de M2 een ideale rij-en driftkoning blijft. We moeten het wel even hebben over de ‘winterkilootjes’. De nieuwe BMW is verassend zwaar geworden; 1700 kilogram. Maar we gaan hem niet ‘fatshamen’ hoor. Ook het opvallende drifthulpje, dat jouw kunsten zijwaarts beoordeelt, maakt zijn debuut op de heftigste 2-serie van BMW.
Het interieur heeft (gelukkig) ook een nieuwe stijl ontdekt
Ook binnen is de 2023 BMW M2 opgegroeid; M-sport stoelen of optionele koolstofvezel kuipstoelen met alcantara bieden plek voor je ‘achterste’. Het dashboard is opgevuld met een 14,9-inch scherm, om die driftscores op nog groter beeld te kunnen zien. Inmiddels zijn ook de prijzen voor het M-model bekend. In Nederland zal de nieuwe 2023 BMW M2 vanaf 113.806 euro zijn deuren voor je openen. Vind jij de nieuwe M2 nog een waardige ‘M’?
Lees ook:
- Het vergelijken van autoverzekeringen: Waar moet je op letten?
- Nissan GT-R te koop!
- De nieuwe auto van Giel (StukTV)
- Je auto snel en gemakkelijk verkopen!
- McLaren Senna GTR op vliegveld Twenthe