Niels Akershoek. Uit het oog, maar niet uit het hart…
Woensdag 13 februari jl. verloor de bestuurder de macht over het stuur van de Ferrari 612 Scaglietti, na een lange slip kwam de auto door meerdere tollen tot stilstand. Binnen een korte tijd werd het nieuws verspreid, waaronder de Telegraaf en NU.nl. Een citaat uit een van de artikelen: “Een van de slachtoffers raakte bekneld onder het autowrak. Hij is in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht.”
Niels Akershoek was bij de bijrijder en is tijdens de slip onder de Ferrari terecht gekomen. Oorzaak hiervan is officieel onbekend. De bestuurder was ook een hechte vriend van ons en de twee zagen elkaar dan ook geregeld.
De bestuurder was na een korte tijd weer bij bewustzijn, Niels daarentegen lag in een coma. Hij heeft volgens de hulpdiensten minuten lang zonder zuurstof gelegen.
Het duurde niet lang of het nieuws werd bekend dat er twee jongemannen uit de autowereld waren betrokken waren bij een auto ongeluk. Op Facebook werden ontelbare steunbetuigingen gestuurd. Het gevoel dat iemand dichtbij jou vanaf dat moment aan het vechten is voor zijn leven terwijl jij eigenlijk ‘machteloos’ bent is ondragelijk.
Donderdag 14 februari jl., als je kon slapen werd je wakker met veel vragen in je hoofd. Ondertussen waren er ook beelden vrijgegeven op 112brabant.nl. Omstreeks 11:00 uur werd het nieuws bekend dat Niels Akershoek op 27 jarige leeftijd is overleden. Autoblog.nl paste direct zijn nieuwsbericht aan en de steunbetuigingen op Facebook transformeerden in condoleances. Dat gevoel kun je niet omschrijven, slechts zij die dat ervaren hadden weten het.
Niels Akershoek stond in bloei van zijn leven. Een vriendin die zijn vrouw zou gaan worden en een vriendengroep die sinds vorig jaar tijdens de StreetGasm2000 Challenge groter en hechter dan ooit zijn geworden. Deelnemen aan de Challenge van 2012 in zijn droomauto de BMW M3 E46. Enkele maanden later kocht hij een Porsche. Niet zomaar een Porsche, nee geen Boxster en ook geen wannabe 911 de Cayman (die overigens door kenners beter stuurt als een 911) maar een echte 911 Turbo. Hij twijfelde niet lang, de cijfers zagen er goed uit, de Turbo vanzelfsprekend ook. Voila, van de een op de andere dag ben je 27 en rij je een 911 Turbo. Doe jij dat na? Ik in ieder geval niet. Niels genoot van zijn hobby. Met genieten bedoelen we zoals het écht hoort en dat is niet cruise control en netjes inhalen. Meer 360 en 300+.
De begrafenis van Niels werd aangekondigd en heeft plaatsgevonden op 21 februari jl., Wat een mensen waren er die dag 400? 500? Misschien wel meer.. Wat een mooie woorden zijn er door de luidsprekers gesproken, we hebben zelfs gelachen om je.
Natuurlijk is dit niet zomaar een afscheid geweest, afscheid van slechts 27 jaar maak je niet vaak mee. Veel familie, vrienden, kennissen en andere naasten, maar ook liefhebbers die samen met Niels en ons diezelfde passie deelden kwamen voor hem opdagen. Dit was ook duidelijk zichtbaar op de parkeerplaats. Deze straalde pure car performance uit. Dit is niet de doorsnee parkeerplaats van een begrafenis kan ik je vertellen. Voor de cijfers stond er ongeveer 10.000 pk voor Niels te brullen bij het vertrek naar zijn laatste rustplaats.
Stickysigns heeft uit eigen initatief Niels zijn Challenge number #38 aangepast naar een herdenkingssticker. Deze zal vanaf nu altijd geërd worden.
De media publiceert graag iets van nieuwswaarde, de een nog meer als de ander. De Ferrari die op de A59 verongelukte was er een. Maar de afloop van zo’n ongelofelijk verhaal krijg je nooit te horen. Niels, je kwam met performance en je ging performance.
Namens de organisatie nogmaals veel sterkte aan Irini, familie, vrienden en naasten.
RIP NIELS, WE WILL NEVER FORGET YOU!
Tekst: Amrit Hoeba
Fotografie: HvdGeugtenPhotography