Net even anders: 2022 Toyota GR86 krijgt het ‘oude’ 2JZ-blok


Toyota’s kleine coupé, de GR86, wordt vaak genoemd als ‘de leukste auto’ van het jaar. En dat is niet zo gek; compact, lichtgewicht, achterwielaandrijving, krachtig ‘boxermotortje’ voorin én vooral veel mogelijkheden tot (redelijk simpele) tuning. Ook is hij dit jaar merkbaar sneller dan zijn voorganger. Nou is ‘engine-swappen’ niet heel gek bij zo’n auto, maar deze Amerikaan doet het net even anders. Hij bouwt de eerste 2022 Toyota GR86 met het iconische 2JZ-motorblok, en rijdt het als een daily driver.
Jeff Woodruff, de eigenaar van de Toyota, heeft al enige ervaring en bouwde bijvoorbeeld eerder een Nissan Silvia S15 met de 2JZ-motor. Dat ging best goed, en besloot daarom het kunstje nog eens te doen met de ‘nieuwe’ GR86. Daarnaast gaf hij de Toyota een strakke bodykit van Pandem.



Op moment van schrijven heeft Woodruff de enige 2JZ 2022 Toyota GR86 in de Verenigde Staten, maar we denken dat het niet lang duurt voordat andere auto eigenaren een poging gaan wagen. Waar hij wel uniek in blijft, is hoe nieuw de Toyota eigenlijk was. Slechts ‘four miles’ op de kilometerteller. Wow!
Na wat onderzoek kwamen we er achter dat ene Daigo Saito eerder de Toyota GR86 als basis pakten om er vervolgens een 2JZ-blok in te duwen. Echter worden zijn Toyota’s, in tegenstelling tot die van Jeff Woodruff, niet op straat gereden. Voor wie deze GR86 wilt volgen, is dit zijn Instagram.
Meer lezen? Bekijk ook:
- De binnenkant van de auto schoonmaken: zo pak je dat aan
- Denk hieraan bij het importeren van een auto
- Zo kies je de juiste rijschool: tips voor een goede start op de weg
- Bescherm je bedrijfsauto: de beste verzekeringstips voor ondernemers
- Het vergelijken van autoverzekeringen: Waar moet je op letten?