Nieuws

Nederlandse prijs Alfa Romeo Giulia GTA bekend!

Twee maanden geleden introduceerde Alfa Romeo de hete Giulia GTA en GTAm. Vandaag weten we wat je er minsten voor moet neertellen.

En dat is niet niet niks! Hij werd gepresenteerd als de hetere, eigenlijk de heetste Alfa Romeo Giulia. En met dat label wordt ‘ie maar liefst €110.000,- duurder dan de Giulia Quadrifoglio. Voor de Alfa Romeo Giulia GTA betaal je namelijk minstens €230.000,- en voor de nog heftigere GTAm betaal je minstens €236.000,-.

GTA staat voor Gran Turismo Alleggerita en als zodanig verliest deze variant zo’n 100 kilogram met de normale Quadrifoglio. De strakke sedan zou met launch control in staat zijn in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/h te sprinten. Als je op zoek bent naar meer, introduceert Alfa ook nog de GTAm met slechts twee zitplaatsen, zespuntsgordels en een rolbeugel en bovendien is ook deze variant volledig straatlegaal.

Naast zijn dieet, bevat de nieuwe Alfa Romeo Giulia GTA een aangepaste versie van de 2,9-liter biturbo V6 die nu 540 pk produceert, in plaats van de bestaande 510 pk. De verbrandingsgassen verlaten de motor via een titanium uitlaat van Akrapovic. Alfa verbetert bovendien de wegligging door onder andere het voorste en achterste spoor met 50 mm te verbreden. Bredere spatborden van carbon fiber bedekken de extra breedte en bovendien is de ophanging aangepast. De Giulia GTA heeft daarnaast ook een carbon fiber motorkap, dak en voorbumper. Aan de voorzijde bevindt zich actieve front splitter die voortkomt uit de relatie van het merk met Sauber Engineering. Aan de achterkant zien we een enorme vleugel op de kofferbak en een even grote diffuser. Binnenin wordt een groot gedeelte bedekt met alcantara, inclusief het dashboard, de deurpanelen, de stijlen en het midden van de stoelen. De GTAm gaat nog een stap verder door stoelen van carbon fiber te gebruiken en de lege ruimte achterin eveneens te bedekken met alcantara.

Alfa Romeo gaat slechts 500 stuks van de Giulia GTA en GTAm maken.

28-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2020 inmiddels zijn 10e levensjaar is ingegaan.