Nederlandse maximumsnelheid van 130 km/h naar 90 km/h?

Nederlandse maximumsnelheid van 130 km/h naar 90 km/h?

Sinds 1 september 2012 is de maximumsnelheid op Nederlandse snelwegen 130 km/h en in sommige gevallen 120 km/h of 100 km/h. Echter bestaat de kans dat we dit privilege verliezen als gevolg van de huidige stikstofcrisis.

Duizenden bouwprojecten, Schiphol en zelfs de Formule 1 liggen onder vuur door de stikstofcrisis. Van de 376 kiloton stikstof in de lucht, is zo’n 141 kiloton afkomstig uit het verkeer. Volgens oud-minister Johan Remkes moeten we minder hard rijden op onze snelwegen om een einde te maken aan deze crisis. De hoeveelheid stikstof die auto’s uitstoten wordt vooral bepaald door de liters brandstof die ze verbruiken. Volgens Milieu Centraal betekent een verlaging van de snelheid van 130 km/h naar 100 km/h in theorie gemiddeld een kwart minder stikstof uitstoot. Volgens hoogleraar transportbeleid Bert van Wee moeten we zelfs terug naar 90 km/h. ,,Dat is de ideale snelheid om zoveel mogelijk auto’s over een snelweg te laten rijden.’’.

Het zou dus beter zijn voor de doorstroming, maar wie zit er nou te wachten op zo’n lage maximumsnelheid? Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen verwacht dat dit het grootste probleem wordt. De keerzijde van een lagere snelheid is dat veel automobilisten gefrustreerd achter het stuur zullen zitten. Ze hebben in Nederland nu al het gevoel dat ze zichzelf in moeten houden. ,,Het gevaar bestaat dat mensen dan wat anders gaan doen in de auto, bijvoorbeeld spelen met hun telefoon en dan is de verkeersveiligheid daar zeker niet bij gebaat’’.

Bron: Ad.nl

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.