Motorisatie nieuwe 7-serie bekend: topper krijgt 635pk!

Motorisatie nieuwe 7-serie bekend: topper krijgt 635pk!

En we vallen meteen met de deur in huis: er komt ook een volledig elektrische 7-serie. De naam laat zich raden, de i7 komt gaat zijn plek innemen bij de elektrische range van BMW. Maar er is meer!

Lekker dieselen

Waar de diesel steeds meer in opspraak raakt, blijft BMW ze gewoon monteren in het vooronder van de nieuwe 7-serie. Lekker dikke benzine-motoren zullen we ook krijgen, als we de geluiden van Auto, Motor und Sport mogen geloven. We gaan je geen rits aan cijfers en getallen geven, daarom hebben we alles even samengevoegd in onderstaande schema en de liefhebber ziet het meteen: de M760Li blijft met een 12-cilinder gezegend! De 735i is terug van weggeweest en heeft met 275pk een prettig vermogen onder de kap. Nog niet alles is bekend, maar dit is wat er op dit moment op het wereldwijde web verspreid wordt.

MotoriseringHuidige generatie (G11/G12)Volgende generatie (G70/G71)
735ix3.0 zes-in-lijn twin turbo
275 pk
740i3.0 zes-in-lijn twin turbo
340 pk
3.0 zes-in-lijn twin turbo
375 pk
750i4.4 V8 twin turbo
530 pk
4.4 V8 twin turbo
545 pk
M760Li/760i6.6 V12 twin turbo
585 pk
4.4 V8 twin turbo
635 pk
730d3.0d zes-in-lijn twin turbo
265 pk
n.n.b.
740d3.0d zes-in-lijn twin turbo
325 pk
n.n.b.
750d3.0d zes-in-lijn quad turbo
400 pk
n.n.b.

Bigger is better

De M-editie van ieder model is wat ons betreft altijd koning. Met een dikke 6.6 liter V12 en 635pk heb je qua verplaatsingssnelheid niets te klagen en dat in de long-wheelbase carrosserie. Oftewel: deze auto ga je niet zelf rijden, maar daar regel je een chauffeur voor terwijl jij lekker als een koning achterin vertoeft.

Maar waar is de i7?

Daar wordt in dit artikel niet over gespeculeerd, maar denk aan de BMW iX, de xDrive40 en xDrive50. In de iX zal het gaan om respectievelijk 76 kWh en 112 kWh aan accucapaciteit, waarmee 326 en 523 pk mogelijk is. De i7 zou dan pakketten van 80 en 120 kWh meekrijgen. Waarschijnlijk wordt de xDrive50 de actieradius-koning: een bereik van meer dan 700 km.

BMW i7 M60

De dikste versie van de i7 wordt vlug, maar hoe vlug, dat weten we nog niet. Speculeren mogen we wel, waar de iX 4,6 seconden naar de 100 doet, dus de i7 M60 zou zomaar ergens rond de 3,5 seconden uit komen.

Als alle informatie duidelijk wordt, zullen we deze als eerste met jou delen!

Tim Kanters

Van jongs af aan gek van alles wat met auto’s te maken heeft. De passie is nog steeds hetzelfde, enkel zijn de auto’s groter geworden. Neemt jullie mee in zijn beleving en schrijft over het laatste autonieuws, evenementen en meer.