Motorisatie nieuwe 7-serie bekend: topper krijgt 635pk!
En we vallen meteen met de deur in huis: er komt ook een volledig elektrische 7-serie. De naam laat zich raden, de i7 komt gaat zijn plek innemen bij de elektrische range van BMW. Maar er is meer!
Lekker dieselen
Waar de diesel steeds meer in opspraak raakt, blijft BMW ze gewoon monteren in het vooronder van de nieuwe 7-serie. Lekker dikke benzine-motoren zullen we ook krijgen, als we de geluiden van Auto, Motor und Sport mogen geloven. We gaan je geen rits aan cijfers en getallen geven, daarom hebben we alles even samengevoegd in onderstaande schema en de liefhebber ziet het meteen: de M760Li blijft met een 12-cilinder gezegend! De 735i is terug van weggeweest en heeft met 275pk een prettig vermogen onder de kap. Nog niet alles is bekend, maar dit is wat er op dit moment op het wereldwijde web verspreid wordt.
Motorisering | Huidige generatie (G11/G12) | Volgende generatie (G70/G71) |
---|---|---|
735i | x | 3.0 zes-in-lijn twin turbo 275 pk |
740i | 3.0 zes-in-lijn twin turbo 340 pk | 3.0 zes-in-lijn twin turbo 375 pk |
750i | 4.4 V8 twin turbo 530 pk | 4.4 V8 twin turbo 545 pk |
M760Li/760i | 6.6 V12 twin turbo 585 pk | 4.4 V8 twin turbo 635 pk |
730d | 3.0d zes-in-lijn twin turbo 265 pk | n.n.b. |
740d | 3.0d zes-in-lijn twin turbo 325 pk | n.n.b. |
750d | 3.0d zes-in-lijn quad turbo 400 pk | n.n.b. |
Bigger is better
De M-editie van ieder model is wat ons betreft altijd koning. Met een dikke 6.6 liter V12 en 635pk heb je qua verplaatsingssnelheid niets te klagen en dat in de long-wheelbase carrosserie. Oftewel: deze auto ga je niet zelf rijden, maar daar regel je een chauffeur voor terwijl jij lekker als een koning achterin vertoeft.
Maar waar is de i7?
Daar wordt in dit artikel niet over gespeculeerd, maar denk aan de BMW iX, de xDrive40 en xDrive50. In de iX zal het gaan om respectievelijk 76 kWh en 112 kWh aan accucapaciteit, waarmee 326 en 523 pk mogelijk is. De i7 zou dan pakketten van 80 en 120 kWh meekrijgen. Waarschijnlijk wordt de xDrive50 de actieradius-koning: een bereik van meer dan 700 km.
BMW i7 M60
De dikste versie van de i7 wordt vlug, maar hoe vlug, dat weten we nog niet. Speculeren mogen we wel, waar de iX 4,6 seconden naar de 100 doet, dus de i7 M60 zou zomaar ergens rond de 3,5 seconden uit komen.
Als alle informatie duidelijk wordt, zullen we deze als eerste met jou delen!