Rij-impressie: Mosselman Ford Focus RS 410 pk
Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER!
Wij van Hart Voor Auto’s zijn niet vies van een beetje motortuning! Eerder reden wij de standaard Ford Focus RS maar nu is het tijd voor de meest krachtige Focus RS van het moment. Wij gaan op stap met de Focus RS van Mosselman, 410 pk op de voorwielen…
Op het eerste oog ziet ons testmodel er redelijk standaard uit, voor zover een Focus RS er standaard uit kan zien natuurlijk. Je moet wel een kenner zijn om te zien dat dit een RS model is, een ware hot hatch. Onwetenden zien de RS vooral aan als een getunede Focus, je moet echt met de auto gereden hebben om er achter te komen wat het is en wat die kan. Twee jaar geleden reden wij de standaard RS met 305 pk uit die heerlijke vijfcilinder. Toen al kwam ik tot de conclusie dat Ford een hele goede, maar vooral indrukwekkende hatchback op de markt heeft gezet. Tijd om dit nog eens over te doen, maar dan uiteraard niet met de standaard versie!
Mosselman aanpassingen
De Focus RS is met 305 pk al een waar kanon, maar vermogen, dat kom je nooit te kort! Zo ook dacht de eigenaar van deze RS, die zijn auto liet aanpakken door Mosselman Turbo Systems. Het resultaat mag er wezen want het is een ware krachtpatser geworden; de auto levert nu 410 pk en 580 Nm koppel. Dit alles is mogelijk door de 2.5 liter turbo vijfcilinder, afkomstig van Volvo. Het hele inlaattraject en uitlaattraject is aangepast, de auto heeft een andere intercooler, open luchtfilters van K&N in combinatie met een open dump valve. Het uitlaattraject is vervangen door een 3 inch uitlaat van Milltek. Ook het onderstel is vervangen en 3 cm verlaagd door Eibach, dit zorgt voor een betere wegligging en maakt de auto nog strakker dan die al is. Deze aanpassingen horen bij de Stage 2 tuning door Mosselman daarnaast is het mogelijk een stage 3 tuning uit te voeren. Hierbij wordt ook de turbo vervangen en dan levert de auto nog meer vermogen; dit zal dan uitkomen op 480 pk.
410 pk, op de voorwielen…
De Focus RS is standaard aangedreven op de voorwielen, een AWD systeem is op deze auto dan ook niet optioneel. Mosselman heeft het vermogen van deze RS zo ver op weten te schroeven dat de vraag dan ook luidt: is de RS nog een beetje in bedwang te houden met zo veel vermogen op de vooras? De RS is heel mooi uitgebalanceerd maar je merkt wel dat de wagen wat zenuwachtig wordt met dit vermogen. De voorwielen verliezen grip bij voluit accelereren maar in de bochten is de auto zeker niet onderstuurd. Vooral op hogere snelheden voel je de voorwielen wat zoeken, maar zeg nou eerlijk: deze auto rijdt je het liefst op bergweggetjes met snelheden tot 120 km/h.
Krachtig en explosief
Een ding is zeker: de RS is nu krachtig genoeg. Tussensprints van 80 naar 160 km/h gaan vliegensvlug en met een hoop beleving. De vijfcilinder kent een prachtige roffel, de aanzuiggeluiden en de knallen uit de Milltek uitlaat maken dit alleen maar heftiger. Beleving, dat is een woord wat goed past bij deze auto want het leeft en het doet, waanzinnig! Sommige mensen zullen dit misschien als overkill ervaren maar ik ervaar dit als een bommetje op wielen en houd er wel van als je de auto niet altijd op zijn limiet kan rijden; dat maakt het wel spannend!
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers