Nieuws

Modena Trackdays: Koenigsegg Special

Koenigsegg One:1

De Koenigsegg One:1, de eerste auto met een Megawatt aan vermogen; 1.360 pk en 1.371 Nm aan koppel. Bij de Modena Trackdays 2015 op Spa-Francorchamps in België was dit bizarre apparaat dé publiekstrekker.

De Duitse Koenigsegg dealer PACE-Germany zorgde voor veel bekijks in de pitboxen en op de baan; zij hadden maar liefst vijf Koenigseggs meegenomen. Naast de bizarre One:1 waren ook de Agera X, CCXR en CC8S te bewonderen. Ook was voormalig F1-coureur Adrian Sutil aanwezig met zijn Koenigsegg CCX Edition en hij deed een aantal ronden met die auto maar ook met de Agera X en One:1.

De Koenigsegg CC8S was de eerste auto die Koenigsegg bouwde na het prototype. Deze auto werd gebouwd van 2002 tot 2005 en er werden er in totaal zes gemaakt waarvan er vier linksgestuurd zijn en 2 rechtsgestuurd. Het model dat we zagen tijdens Modena Trackdays heeft trouwens ooit op Nederlands kenteken gestaan.

De CCX Edition van Adrian Sutil, erg dik trouwens met dat carbon fiber, werd gebouwd tussen 2006 en 2010 en hiervan zijn er slechts twee gebouwd. Erg bijzonder dus! Dan de CCXR, daarvan werden er tussen 2007 en 2010 25 exemplaren gebouwd waarvan 21 linksgestuurd en 4 rechtsgestuurd.

Vevolgens kwam de Koenigsegg Agera in 2010 op de markt. De naam Agera is overigens een Zweeds werkwoord dat “handelen” betekent. Volgens Koenigsegg staat dat synoniem voor de bedrijfsfilosofie. De 4.7 liter V8 met dubbele turbo levert in deze auto 910 pk en 1100 Nm en sprint hiermee van 0 tot 100 km/h in 2,8 seconden en haalt hij een topsnelheid van +400 km/h. De Agera X is geen officieel model van Koenigsegg en is identiek aan de andere zes Agera’s, op de matzwarte lak en extra carbon fiber details na. Hij werd gepresenteerd op de Top Marques Monaco in 2012. Ook deze auto kun je al kennen; deze was namelijk present op Spring Event 2014 in Weeze.

Koenigsegg Agera X

Koenigsegg Agera X

Koenigsegg One:1

Koenigsegg One:1
Dan het klapstuk van de veiling; de One:1. Volgens mij heeft deze auto nog maar weinig uitleg nodig, hij is de laatste tijd immers veelvuldig in het nieuws geweest. Voor degenen die het zijn vergeten: het vermogen van 1.360 pk en 1.371 Nm komt van Koenigsegg’s herziene versie van de 5.0 liter turbocharged V8. Christian van Koenigsegg zegt dat ze er nog meer vermogen uit konden halen maar hij wilde een goede balans tussen rijgedrag en reactie. Hij wilde een motor die bij 2500 toeren al zijn volledige vermogen ter beschikking had. Een hogere turbo boost zou dit hebben vertraagd naar 4500 toeren. De koppelkromme van de One:1 is nu geweldig, niet helemaal vlak maar het komt er zeer dichtbij in de buurt.

Een aantal feitjes:

· De One:1 trekt 2G in de bochten op straatlegale cupbanden
· 610 kg neerwaartse druk bij 260 km/h dankzij actieve aerodynamica
· Een chassis met active ride height en variabele veer-ratio’s
· 3G en GPS-controlled Predictive Active Chassis en Aero Track Mode
· Een 40% lichter carbon chassis en koets
· Geventileerde carbon racekuipjes met memory foam

3D-printer
De interne delen van de turbo´s zijn geprint met een 3D-printer waardoor er een goede balans kon worden gevonden tussen de vorm en het gewicht. Ook de uitlaat is een productie van de 3D-printer; het is het grootste stuk geprint titanium tot nu toe en het duurt drie dagen om het te maken.

De monocoque van de One:1 lijkt erg veel op dat van de Agera, echter maakt de One:1 gebruik van een heel nieuw soort carbon dat 40% lichter is dan dat van de Agera. Het is hetzelfde nieuwe soort carbon fiber dat wordt gebruikt in de nieuwe Formule 1 auto’s. Voor het eerst maakt Koenigsegg gebruik van actieve aerodynamica en dat is ook goed te zien op en rondom de auto. Aan de achterkant zien we ‘s werelds eerste op het dak gemonteerd beweegbare spoiler ooit op een straatauto. De inspiratie komt van Le Mans racewagens en het doel is om de efficiëntie van de onderzijde van de spoiler toe te laten nemen.Tijdens het remmen ontplooit de spoiler om de downforce te vergroten aan de achterkant, dit verhoogt vervolgens ook het vermogen van de achterremmen.

Prijs
Slechts zes exemplaren zullen er gebouwd worden (plus dit prototype) en deze zijn allen al verkocht. Aan de auto zou een prijskaartje hangen van ongeveer 2 miljoen Euro. Koenigsegg beweert dat de topsnelheid van dit beest op 450 km/h ligt en vergeet de 0 tot 100 km/h tijd; bij Koenigsegg hebben ze het over de 0 tot 400 km/h tijd en dat zou de One:1 kunnen doen in minder dan 20 seconden!

SuperCarSunday.nl
Was je deze week nou niet in staat om naar Spa-Francorchamps te reizen en heb je de fantastische Koenigseggs van PACE-Germany gemist? Geen nood, je kunt ze wellicht al heel snel iets dichterbij huis vinden. Aanstaande zondag is het namelijk weer tijd voor Super Car Sunday in Assen en de Koenigsegg One:1 zal daarbij ook aanwezig zijn. Houd onze Facebook-pagina in de gaten want wij geven namens Hart voor Auto’s nog enkele kaarten weg!

[Foto’s: Jacco Wilbrink, Martijn Beekmans & Roadtoys]

Foto’s door Jacco Wilbrink Photography:

Koenigsegg CCX Edition

Koenigsegg CCX Edition

Koenigsegg One:1

Koenigsegg One:1

Koenigsegg One:1

Koenigsegg One:1

Koenigsegg One:1

Koenigsegg One:1

Koenigsegg One:1

Foto’s door Martijn Beekmans Photography:

Koenigsegg One:1

Koenigsegg

Koenigsegg

Koenigsegg

Koenigsegg One:1

Koenigsegg One:1

Koenigsegg One:1

Foto’s door Roadtoys:

Koenigsegg CC8S

Koenigsegg CCX Edition

Koenigsegg CCX Edition

Koenigsegg CCX Edition

Koenigsegg One:1

Koenigsegg One:1

Adrian Sutil

Robert Serwanski

28-jarige petrolhead in hart en nieren! Mede-oprichter van Hart voor Auto's dat in 2018 inmiddels zijn 9ste levensjaar is ingegaan.