Michelin Trackdays te Circuit Zolder
Een goede band, iedereen weet dat het van groot belang is om een goede band onder de auto te hebben. Zeker wanneer je een auto hebt met veel vermogen is het belangrijk om op een band te rijden die onder vele omstandigheden het vermogen op de weg weet te houden…
Afgelopen maandag waren de Michelin track days op het Circuit Zolder, te België. Michelin nodigde haar partners uit om een dag op het circuit te rijden met de banden uit de Pilot serie. Ook wij waren uitgenodigd en gingen op pad met verschillende sportwagens op het circuit van Zolder. De dag was uiterst goed georganiseerd en iedereen kreeg de kans om met verschillende auto’s te rijden op het circuit om de limiet op te zoeken. Want eerlijk gezegd, een goede band komt dan pas echt aan het licht!
Workshop
1: Circuit
Alle partners van Michelin waren ingedeeld in groepen, gelukkig zaten wij in de groep die direct na aankomst mochten gaan rijden op het circuit. Toch wel het meest spannende onderdeel van deze dag! In de pit straat stonden verschillende leuke speeltjes klaar: Lexus IS-F, BMW M5 F10, Porsche 996 GT3, Toyota GT86 en een Renault Mégane RS! Genoeg speelgoed dus die een dag lol verzekerd! Als eerste nam ik plaats in de Porsche GT3, een auto die zich wel lekker thuis voelt op het circuit van Zolder, licht en een goede balans… Bijzonder hoe veel grip de auto had over de baan, de auto kleeft aan de weg en biedt een veilig en zeker gevoel. Later reden wij de andere auto’s, het circuit van Zolder is niet heel groot, maar biedt veel technische punten die ook erg leuk zijn. Helaas was de M5 een grote tegenvaller op dit circuit, de auto is te lomp en te zwaar met enorm veel vermogen. Hierdoor had ik het gevoel niet het maximale uit de auto te kunnen halen en zo kun je dus ook niet echt voelen hoe de banden het doen onder deze auto! Eigenlijk waren de GT86 en de Mégane RS het leukste, deze auto’s zijn perfect voor deze track! Het verschil tussen een voorwiel en achterwielaandrijver was duidelijk merkbaar, allebei even interessant!
Workshop 2: Theorie
Uiteraard komt er bij een dag als deze ook een stukje theorie aan het licht, de passie van Michelin. Bijzonder hoe een bedrijf als dit zich verdiept in de autosport en hoe ze daar mee begaan zijn. Wij hebben veel geleerd over alle nieuwtjes en weetjes over het merk. De ontwikkeling van zulke banden is bijzonder en kost enorm veel test-tijd. Maar het resultaat mag er wezen want ik heb nooit eerder zo veel verschil gevoeld tussen een goede band en een iets minder goede band…
Workshop 3 : Handling
Na de interessante theorie workshop stonden wij al weer te trappelen om wat in de praktijk te gaan doen, we verplaatsen onszelf naar het paddock waar 2 auto’s klaar stonden voor een spannende slalom : Volkswagen Golf GTI DSG & Scirocco 2.0 TSI DSG. Op het paddock was er een slalom geplaatst die er dan toch wel iets ingewikkeld uit ziet, het enige wat je ziet is honderden oranje pionnen (oeps ik was de weg kwijt!). Maar na een proefronde was het tijd om op tijd te rijden en de pionnen niet om ver te rijden! De voorwielaandrijver was niet snel om te krijgen, maar helaas door de drang van het winnen is het mij toch gelukt de auto te oversturen (leuk, maar wel met tijdsverlies!).
Al met al een dag vol spanning en sensatie, nooit eerder hebben wij zo kunnen merken dat een goede band het verschil maakt!