Mercedes Maybach S680 S-Klasse stilletjes onthuld met V12-motor!

Mercedes Maybach S680 S-Klasse stilletjes onthuld met V12-motor!

De meest luxe versie op de Mercedes S-Klasse is terug. De S680 houdt de vertrouwde 12 cilinder in leven en is een grotere eyecatcher dan ooit te voren..

De Mercedes-AMG S65 is misschien verledentijd, maar de één procent hoeft zich geen zorgen te maken, want de V12 zal voortleven in de ultrachique Maybach versie. De Bentley W12 rivaliserende sedan werd vorig jaar oorspronkelijk aangekondigd in de aanloop naar de wereldpremière van de normale Benz S-Klasse, en na een teaser vorige maand is de twaalfcilinder S-Klasse eindelijk hier.

De extra lange Mercedes heeft dezelfde stijlvolle tweekleurige lak en een overvloed aan chroom als het V8-model dat in november 2020 werd onthuld, maar met elegantere meerspaaks velgen.

Je zult een paar subtiele veranderingen opmerken ten opzichte van de standaard Maybach S-Klasse. “V12” -badges sieren de voorspatborden en er is een “S680” logo op het kofferdeksel geplaatst, om je te herinneren aan welke auto je rijdt. Sommigen zullen verrast zijn te horen dat de modelaanduiding al eerder is gebruikt, aangezien het Maybach S650 model in China werd verkocht met het S680 embleem na de facelift van de vorige generatie in 2017.

Een van de afbeeldingen toont het motorcompartiment van de V12, en hoewel de technische specificaties voorlopig niet beschikbaar zijn, verwachten we dat het aantal pk’s begint met een “6”. Ter herinnering: de vorige Maybach S650 van €293.259,- bood een monsterlijke 630 pk en 1.000 Newtonmeter koppel van zijn twin-turbo 6,0-liter motor.

Aangenomen wordt dat de nieuwe V12-aangedreven S-Klasse voor het eerst een 4Matic vierwielaandrijving zal gebruiken. We zouden binnenkort alle details moeten weten, aangezien de S680 al is geteased en deze is te vinden op de website van Daimler. Het gaat om een onlangs gelanceerde “instapversie” in China, waar de Maybach S-Klasse wordt aangeboden met een zes-in-lijn motor om de hoge belastingen die gepaard gaan met grote motoren te minimaliseren.

Hoewel de AMG S65 dood is, plant Mercedes een vervanging als we de recente rapporten mogen geloven. De AMG S63e komt als eerste uit met een geëlektrificeerde V8 die ongeveer 700 pk naar buiten duwt, terwijl de S73e volgens geruchten een niveau van ongeveer 800 pk haalt. Van beide wordt verwacht dat ze plug-in hybrides zijn en een nog onbekend elektrisch bereik bieden, maar op dit moment is niets officieel.

Thomas Heule