Mercedes Maybach krijgt zescilinder in meest betaalbare versie…
Tegenwoordig zijn fabrikanten druk bezig met het beperken van de uitstoot van de door hen geproduceerde auto’s, misschien is de zescilinder wel de oplossing voor het “probleem”..
Mercedes geeft tegenwoordig een behoorlijke show in Auto Shanghai, waar het naast de CLS-facelift en de C-Klasse L-sedan, een verlengde versie alleen voor China, de EQB- en EQS-elektrische voertuigen toont. De EQA is ook voor het eerst aan het publiek te zien, maar er is één auto die we bijna niet hebben opgemerkt: de Maybach S-Klasse.
De luxere S maakte oorspronkelijk zijn debuut in de tweede helft van november vorig jaar als een model met alleen V8. Eerder deze maand plaagde Mercedes een V12-aangedreven versie om 100 jaar Maybach te vieren, en nu ziet een derde versie het levenslicht. Met het S480-embleem wordt de motor verkleind tot een zescilindermotor om hem portemonnee vriendelijker te maken in China, waar hoge belastingen worden geheven op voertuigen met motoren met een grote cilinderinhoud.
In feite was de vorige generatie S-Klasse beschikbaar met een viercilinder in de China, waar de machtige G-Klasse en de CLS ook met een vierpot kunnen worden gebruikt. De nieuw uitgebrachte S480 is voorlopig een speciaal voor China ontworpen model, maar we zouden hem later dit jaar ook in Europa kunnen zien als de Maybach S450.
China’s nieuwe Maybach S480 4Matic gebruikt een zes-in-lijn benzinemotor met 362 pk en 500 Newtonmeter koppel. Hij heeft een elektrische EQ-boost en sprint in 5,8 seconden naar 100 km/u voordat hij een top bereikt van 250 km/u.
We hopen in ieder geval dat de zescilinder versie ook een Europees debuut zal gaan maken, mede door de huidige BPM heffingen zal dit een erg aantrekkelijke versie op de Maybach S-Klasse kunnen zijn. Voor nu moeten wij het doen met de foto’s en de info die bekend is over het “China only” model.