Reviews

Een ode aan de Mercedes-Benz SLS AMG [Hoefnagels Special]

Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video hier!

Voor Hart voor Auto’s rijden wij niet enkel en alleen de nieuwste auto’s maar ook bijzondere auto’s zoals bijvoorbeeld de Ferrari 430 Scuderia die toch alweer een tijdje oud is. Ook dit keer zijn we op pad geweest met een auto die zeker niet nieuw is maar absoluut een icoon in wording is.

Zoals je al gezien hebt heb ik het over de Mercedes-Benz SLS AMG en de reden dat wij hebben gereden met deze auto ligt in het vooronder. In de kenmerkende lange neus van de SLS AMG bevindt zich namelijk iets dat in de toekomst steeds zeldzamer gaat zijn: een ongeblazen achtcilinder van 6.2 liter groot.

Mercedes-Benz SLS AMG

De Mercedes-Benz M156 was het eerste V8-blok die zelfstandig door Mercedes-AMG werd ontworpen. De M156 heeft een cilinderinhoud van 6.2 liter (6208 cc) maar zoals je wellicht weet werd de achtcilinder als 6.3 V8 op de markt gebracht en heten de modellen met dit blok ook 63 AMG. In de SLS AMG levert deze 571 pk bij 6.800 tpm en het maximumkoppel van 650 Nm wordt bereikt bij 4.750 tpm. Van 0 naar 100 km/h is gedaan in 3,8 seconden en de auto heeft een begrensde topsnelheid van 317 km/h.

Mercedes-Benz SLS AMG

De sportwagen is geïnspireerd op de 300 SL Gullwing uit 1954 en zo hebben beide auto’s een lange neus, zitten de zitplaatsen relatief ver naar achter en hebben ze beide vleugeldeuren. Bij de 300SL Gullwing was dit noodzaak vanwege de constructie van het frame maar bij de SLS AMG is het een designelement. Vanaf de introductie in 2010 tot 2014 zijn er zo’n 12.000 exemplaren gebouwd van de Mercedes-Benz SLS AMG. De productie werd in 2014 gestopt en dat betekende ook het afscheid van die dikke atmosferische V8.

In de nieuwe sportwagen van Mercedes-AMG, de AMG GT, wordt nog wel een V8 blok gebruikt maar dat is er een van 4.0 liter groot waar twee turbo’s opgeschroefd zijn. Die 6.2 liter V8 zónder turbo’s is echt verleden tijd en dat is voor ons reden genoeg om nog eens te gaan rijden met die SLS AMG!

Hoe rijdt dat dan?
Nadat je bent ingestapt in deze toekomstig klassieker ben je terecht gekomen in een waar sportwagen interieur met kleine ruitjes, een sportief stuur dat in dit geval met alcantara is bekleed en daarnaast zit je lekker diep maar houd je wel een goed overzicht van de auto. In de middenconsole vind je allerlei knoppen voor onder andere het starten van de auto, het aanpassen van het karakter van de versnellingsbak en het aan- of uitzetten van de ESP functie. Druk op die startknop en de 6.2 liter V8 komt tot leven…

Mercedes-Benz SLS AMG

Het vermogen van 571 pk wordt naar de achterbanden gedirigeerd via een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling die bij de achteras is geplaatst, wat dan weer ten goede komt aan de gewichtsverdeling; de gewichtsverdeling tussen vóór en achter is namelijk 47/53. Ondanks die lange neus stuurt de SLS AMG verrassend scherp in en dat komt doordat dat blok zo ver mogelijk naar achter is geplaatst. Ook is de besturing erg fijn en direct en krijg je veel feedback tijdens het rijden.

Het moge duidelijk zijn dat de SLS AMG razendsnel is; van 0 tot 100 km/h gaat in 3,8 seconden maar daar houdt het natuurlijk niet bij op. Zonder enige moeite buldert ‘ie door naar 250 en ook dan voelt de auto lekker aan. Leuk om een keer te doen maar eigenlijk is het rijden op een langzamer tempo minstens even leuk. Iedereen, van man tot vrouw, kijkt om naar deze auto en dat is ook niet zo gek; de auto is een plaatje om te zien. Met zijn klassieke lijnen die slechts ‘verpest’ worden door de kentekenplaat, blijft men er naar kijken en wordt deze auto zeer gerespecteerd.

Zo’n prachtige auto wens je eigenlijk iedereen toe maar helaas worden de SLS AMG’s steeds gewilder. Autobedrijf Hoefnagels uit Geleen heeft altijd een goed gevulde showroom met enkel en alleen bijzondere sportwagens. Momenteel staan er onder andere enkele Mercedes-Benz SLS AMG’s, zowel coupé als roadster, te schitteren en te wachten op hun nieuwe eigenaar. Wil je iets bijzonders rijden wat in de toekomst niet meer gemaakt gaat worden? Neem dan zeker een kijkje op Hoefnagels.nu!

Tekst: Jorrik Aben
Video: Christian Kalse
Fotografie: Arnoud Wilbrink

26-jarige petrolhead in hart en nieren. Heeft oog voor detail. Social media content specialist. Is vooral actief achter de schermen en draagt de verantwoordelijkheid voor de Hart voor Auto's video's.

1 Comments

  • […] Mercedes-Benz SLS AMG Voor Hart voor Auto’s rijden wij niet enkel en alleen de nieuwste auto’s maar ook bijzondere auto’s zoals bijvoorbeeld de Ferrari 430 Scuderia die toch alweer een tijdje oud is. Ook dit keer zijn we op pad geweest met een auto die zeker niet nieuw is maar absoluut een icoon in wording is. [Lees verder] […]

Comments are closed.