Gereden: Mercedes-Benz S63 AMG L 4MATIC [Thijs Timmermans Special]

Gereden: Mercedes-Benz S63 AMG L 4MATIC [Thijs Timmermans Special]

Leren fauteuils, een V8 met 585 pk en het sprintvermogen van een sportauto. Dat is in het kort de Mercedes-Benz S63 AMG, een limousine met de eigenschappen van een sportwagen. 

In landen als Rusland, China en het Midden-Oosten heeft het de afgelopen jaren stormgelopen bij de Mercedes-dealers. Met een doodgewone S500 tel je immers niet mee. Daar zijn ze gek op AMG-modellen en de S63 AMG is daar (bijna) hetzelfde als bij ons een Volkswagen Golf. Ja, 37 % van alle verkochte S-klasse’s zijn uitgerust met een AMG motor. Dat is bijzonder veel, zeker als je weet dat dit de duurste, snelste en meest exclusieve uitvoering is van het model. De vraag is alleen: waarom een AMG-versie van een limousine? Simpelweg omdat je  met een ‘gewone’ S-klasse niet meetelt? Of toch omdat die auto de combinatie van comfort en dynamisch rijgedrag perfect weet te combineren?

Mercedes-Benz S63 AMG - Hartvoorautos.nl

De S63 AMG heeft een 5,5-liter grote V8 aan boord die ook nog eens voorzien is van twee turbo’s. In totaal goed voor 585 pk en 900 Nm. Ons testmodel welke beschikbaar is gesteld door onze vrienden van Thijs Timmermans, had 4MATIC vierwielaandrijving. Daardoor haalt de S63 AMG vanuit stilstand in 4,0 seconden de 100 km/h. Uiteraard is de S63 AMG naar Duits gebruik begrensd op 250 km/h. Zonder deze elektronische betutteling zou hij 315 km/h halen. Cijfers waar je op het eerste gezicht redelijk van onder de indruk zult raken.

Mercedes-Benz S63 AMG - Hartvoorautos.nl

Mercedes-Benz S63 AMG - Hartvoorautos.nlMaar een S63 AMG is natuurlijk meer dan alleen een hele snelle limousine. Mercedes-Benz heeft deze S-klasse gelanceerd als de beste auto ooit. Maar wanneer is een auto de ‘beste’? Dan moet ‘ie op heel veel verschillende vlakken erg hoge punten scoren. Een limousine moet comfortabel zijn, luxe bieden, dynamisch weggedrag vertonen (onder alle omstandigheden) maar bovenal moet een limousine als een S-klasse een genot zijn voor iedereen die zich in de auto bevindt. Dus zowel voor de bestuurder als alle passagiers.

In eerste instantie dacht ik altijd dat een S-klasse een auto was waar je lekker achterin ging zitten, want echt spannend zal ‘ie niet zijn om te rijden; veel te groot, te zwaar en te lomp. Maar daar kwam ik al snel op terug, want alleen al bij het ontwaken van die krachtige achtcilinder kreeg ik een grote glimlach van oor tot oor. Hiermee laat de S63 AMG weten dat hij wel degelijk wat eigenschappen heeft die voor een hoop spanning kunnen zorgen. De motor kennen we natuurlijk al uit meerdere AMG-modellen, echter is de afstelling van deze motor toch anders in deze S-klasse. Dat merk je vooral aan de gas-respons, deze is een stuk minder agressief als bijvoorbeeld in een E63 AMG. De kracht van de S63 bouwt zich heel vloeiend op, het is niet zoals we gewend zijn van AMG dat als we kijken naar het gaspedaal er een plak rubber op het asfalt wordt neergelegd. Dit spreekt me ook wel weer aan, want het accelereren is nu voor iedereen die zich in de auto bevindt erg aangenaam en comfortabel. De S63 heeft wel verschillende rij-modi waarmee je het karakter van de auto iets kunt aanpassen, het is dan ook wel serieus een leuke auto om lekker zelf mee te sturen!

Mercedes-Benz S63 AMG - Hartvoorautos.nl

Mercedes-Benz S63 AMG - Hartvoorautos.nl

Met deze nieuwe generatie S-klasse zet Mercedes-Benz weer een stap op het gebied van veiligheid. Werkelijk alles wat er aan systemen gelanceerd is, zit erop. Daarnaast is Mercedes-Benz op weg om de zelfrijdende auto werkelijkheid te maken. In een korte file kon ik het perfect proberen: DISTRONIC PLUS with Steering Assist and Stop & Go Pilot. Een mond vol, maar simpel gezegd is het een actieve cruise control die in de file netjes meerijdt met je voorganger, gecombineerd met software die voor je stuurt. Het werkt briljant, dus in files heb je nog maar een half oogje nodig om te rijden in de stroom. De rest doet de S-klasse voor je.

De S63 AMG is een fantastische auto, zeker met de 4MATIC aandrijving en in de verlengde (13 centimeter langer) versie. Aan luxe, techniek, comfort en sportiviteit geen gebrek. Het is heel bijzonder om te zien hoeveel nieuwe techniek de S-klasse aan boord heeft, de schermen in het dashboard, de afwerking van het interieur, de ergonomie van alle functies, het comfortabele maar ook zo sportieve weggedrag… In totaal scoort deze S63 AMG wel erg goed hoor, maar of het de beste in zijn klasse is? Dat testen we volgende week, dan gaan we op pad met de hagelnieuwe BMW 7-serie!

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Mick Kok

| Bekijk ook onze vorige rijtest: Ferrari 458 Italia by Prior-Design |

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.